preloader

درمان اسهال و استفراغ با داروهای گیاهی


درمان اسهال و استفراغ با داروهای گیاهی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 16596 اشتراک گذاری :

داروهای گیاهی در طب سنتی بسیار کاربرد دارد . این شیوه در گذشته بسیار خریدار داشته است و درمان اغلب بیماری ها ، خصوصا بیماری های عفونی را بدین شیوه انجام می دادند . ممکن است تا بحال معده تان ورم کرده باشد . این بیماری به علت هجوم ویروس ها به معده یا حمله باکتریها به این عضو حساس ایجاد می شود . همچنین روده نیز از این عفونت ها در امان نیست و ممکن است بوسیله آنها مورد هجوم قرار گیرد . ما در این مطلب می خواهیم بوسیله دارو های گیاهــی ، ورم معده و یا روده را بهبود ببخشیم . درمان خانگی این دو عضو میتواند کمک شایانی به شما کند.

ورم معده و روده یک بیماری بسیار مسری است. علایم به طور معمول در عرض ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از قرار گرفتن در معرض عامل عفونی بوجود می آید و  ۲ تا ۱۰ روز،  طول میکشدبسته به نوع عفونت دارد. علائم شایع اسهال شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال، درد معده و استفراغ است. همچنین می تواند با تب، سردرد، لرز، درد بدن، پوست خشک و خشکی دهان همراه باشد. هر کسی می توانددچار اسهال شود، اما کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف  بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. شخصمبتلا به اسهال و استفراغ، آب و مایعات بدنش میرود و باید جبران کند.کم شدن آب بدن در کارکرد طبیعی بدن تاثیر دارد و حتی می تواند  فرایند درمان را به تاخیر بیاندازد.بنابراین، نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات  سوپ و آب برنج. همچنین، استراحت ضروری است.همراه با مایع درمانی و استراحت، شما می توانید برخی از داروهای خانگیساده و آسان  انجام دهیدسعی کنید برای کمک به درمان مشکل و کاهش علائم آن از این موارد استفاده کنید

در اینجا ۱۰ درمان خانگی برای اسهال و استفراغ می باشد:

۱ ) نمک

نمک حاوی سدیم است که یک الکترولیت است که می تواند برای جلوگیری از کم آبی ناشی از اسهال و استفراغ استفاده شود. به علاوه، نمک در مبارزه با عفونتها به حفظسطح pH  دستگاه گوارش کمک میکند.اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری نمک به ۱ لیتر و یا ۴ فنجان آب فیلتر شده.سپس ۲ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنیددر فواصل زمانیکوتاه در طول روز بنوشید.

۲ ) زنجبیل

زنجبیل درمان بسیار موثر برای درمان اسهال و استفراغ به دلیل ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است. این می تواند به پیشگیری و درمان عفونتمعده منجر شود، و فراوانی علائم مانند مدفوع آبکی، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکم نیز کاهش می دهد.  اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از ریشه زنجبیل تازه خرد شده  به ۱ فنجان آب جوش. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه. ، اضافه کردن  جرعه ای عسل  به این چای. نوشیدن این چای تسکین دهنده ۲ یا ۳ بار در روز تا زمانی که احساس می کنید  حالتان بهتر است.   شما همچنین می توانید  زنجبیل تازه را آماده و چند بار در روز آن را بنوشید. حتی می توانید  یک تکه کوچک ریشه زنجبیل تازه یا کپسول زنجبیل رابرای درمان اسهال و استفراغ بجوید.
توجه: افراد دارای فشار خون بالا باید از زنجیبل استفاده نکنند.

۳ ) انقوزه

سرشار از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد ویروس است، انقوزه با ویروس ها و باکتری ها  مبارزه کرده و در نتیجه  علائم اسهال و استفراغ  را کاهش میدهد و تاثیرش سریع است. به علاوه، این ادویه به هضم غذا کمک کرده و سبب و تقویت دستگاه گوارش می شود یک دوم قاشق چای خوری پودر انقوزه را به  یک لیوان آب گرم اضافه کرده خوب هم بزنید.دو بار در روز به مدت چند روز استفاده کنید.برای جلوگیری از اسهال و استفراغ و سایر مشکلات گوارشی، کمی  انقوزه به ادویه کاری و مواد غذاییروزانه اضافه کنید.

۴ ) تأثیر مصرف سرکه سیب

سرکه سیب همچنین  بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ کمک می کند.  سطح pH  را کنترل و  سموم مضر بدن را از بین می برد. به علاوه، بعلت داشتن پکتین، تحریک معده  را کاهش می دهد و درد معده، تهوع، استفراغ و گاز را کاهش میدهد.  اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری از سرکه سیب خام به یک لیوان آب گرم . ۳۰ دقیقهقبل از  وعده غذایی روزانه تا زمان بهبودی کامل بنوشید متناوبا،  می توانید ۱ قاشق چای خوری از سرکه سیب خام به یک لیوان آب انگور را اضافه کنید دو بار در روز برای چند روز بنوشید.

۵ ) جوش شیرین

آنتی اسید طبیعی،  برای کاهش اسید معده است، که به نوبه خود سوزش سر دل را خنثی نماید. جوش شیرین برای کاهش استفراغ و اسهال هم استفاده میشود۱/۲قاشق چای خوری جوش شیرین، ۱/۲ قاشق چای خوری نمک و ۴ قاشق غذاخوری شکر را در ۱ لیتر آب مخلوط کنید. ۲ یا ۳ بار در روز بنوشید.
توجه: افرادی که دارای فشار خون بالا  هستند بایداز مصرف جوش شیرین بپرهیزند، چون حاوی سدیم است.

۶ ) ریحان

ریحان، که دارای خواص ضد اسپاسم  است  همچنین داروی خوبی برای اسهال و استفراغ. این می تواند معده را قوی تر کند و  از بسیاری از بیماری های اسهال و استفراغ جلوگیری کند.
مخلوط مقدار مساوی از آب ریحان و آب ریشه زنجبیل  ۲ یا ۳ بار در روز برای کاهش درد معده.
همچنین می توانید  ۱۰ تا ۱۵ برگ ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید.
همچنین می توانید چای ریحان را روزانه با عسل چند بار مخلوط کنید.

۷ ) نعناع

نعناع ضد میکروبی و ضد اسپاسم است که  به تسکین گاز، نفخ، ناراحتی معده، تهوع و گرفتگی معده و روده کمک میکند.
اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری  برگ های نعناع خشک به ۱ فنجان آب جوش.
به مدت ۱۰ دقیقه.
برای طعم دادن به آن مقداری عسل بریزید
بین وعده های غذایی ۳ بار در روز از این چای گیاهی بنوشید.
حتی می توانید  نعناع بدون قند  برای آرام کردن معده مثل آدامس بجوید.

۸ ) بابونه

بابونه درمان موثر برای ورم معده و روده به علت ضد التهاب، ضد میکروبی و ضد نفخ بودن آن است که نقش  مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد. شانه هایی مانند اسهال،کرامپ های شکمی، نفخ، تهوع و گاز را کاهش دهد. اضافه کردن ۲ قاشق چای خوری بابونه خشک شده و یا ۱ قاشق غذا خوری گل بابونه تازه به یک فنجان آب گرم بریزید ده دقیقه بعد با آب لیمو و عسل بنوشید چند بار در روز بمدت سه روز بنوشید
می توانید به چای یخ اضافه کنید چند برگ بابونه بریزید و بنوشید.

۹ ) موز

موز، رسیده و خام، همچنین در درمان اسهال و استفراغ کمک می کند. وجود آمیلاز در موز به کاهش علاپم کمک میکند.
موز همچنین  دارای پتاسیم و منیزیم، دو الکترولیت مهم مورد نیاز برای کارکرد صحیح  دستگاه گوارش است. به علاوه، موز مواد غذایی شیرین و مطلوب است که  هضم را آسانمیکند.

چند تکه موز را به یک فنجان ماست خورد کنید ۲ یا ۳ بار در روز بخورید. همچنین می توانید چند موز رسیده را در سوپ بریزید.

۱۰ ) پروبیوتیک

برای خلاص شدن از “باکتری های بد در دستگاه گوارش و جایگزینی آن با” باکتری خوب “ا هضم غذا را بهبود می بخشد،  مصرف پروبیوتیک ها می تواند دستگاه گوارش  رابه سرعت درمان کند  تهوع، استفراغ و اسهال را درمان میکند

مواد غذایی، مانند ماست و کفیر، استفاده کنید و از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید
همچنین می توانید مکمل های پروبیوتیک پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.

نکات اضافی

– قبل از خوردن  میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید.
– از غذاهای خام یا نپخته خود داری کنید.
– ۸ تا ۱۰ لیوان آب در هر روز بنوشید.
– از مصرف شیر و محصولات لبنی بمدت چند روز خودداری کنید.
– ” رژیم غذایی برای یک هفته، موز، برنج (سفید)، سیب و نان تست (خشک) بخورید.
– استراحت و خواب برای بهبود سریع خوب است.
– نوشیدنی هایی که دارای مقدار زیادی اسید مثل آب پرتقال باید اجتناب شود.
– نوشیدنی های کافئین دار و گازدار استفاده نشود.
– وعده های غذایی پخته شده در خانه بمدت چند هفته پس از بیماری مصرف کنید.
– از مصرف الکل و نیکوتین  در این دوران بپرهیزید.
– کمپرس گرم یا کیسه آب گرم بر روی معده برای کاهش درد و گرفتگی استفاده کنید.

تذکر مهم : اگر در عرض یک هفته بهتر نشد، با دکتر مشورت کنید.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید