preloader

شایعترین بیماریهای مقاربتی


شایعترین بیماریهای مقاربتی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13033 اشتراک گذاری :

لیست زیر شما را از برخی بیماریهای مقاربتی مطلع کرده و  در مورد انواع مختلف آن ها و عفونت ها و علائم اصلی اش  آگاهی میکند. بیماریهای مقاربتی (یا بیماریهای  STIs) بیماریهایی عفونی هستند و می توانند به شخص دیگری که در رابطه جنسی قرار دارد منتقل شوند این بیماری ها از راه مقعد، رابطه جنسی دهانی یا واژینال منتقل می شوند. انواع مختلفی از بیماریهای مقاربتی، بسیار خوش خیم و برخی  بدخیم و مضر می باشند. اگر شما از اینکه  ممکن است آلوده شده باشید نگرانید می توانید به درمانگاه مراجعه کرده و یا کیت تست خانگی STI را برای  انواع مختلف عفونتها تهیه کنید (برای بیماریهای کلامیدیا، سوزاک، تبخال تناسلی و زگیل تناسلی).

شایع ترین نوع از بیماریهای مقاربتی در انگلستان شامل کلامیدیا، زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و سوزاک است که قابل درمان هستند اما بیماری هایی مثل هپاتیت B و،C سیفلیس و ایدز غیر قابل درمان و یا بسیار شدید هستند. پس از آن نیز دیگر عفونت های مختلف دستگاه ادراری و تناسلی وجود دارد که می تواند علائم آزار دهنده ای داشته باشد اما بسیار آسان درمان می شوند. هر چه زودتر عفونت تشخیص داده شود، شانس شما برای درمان بیشتر است.

 

کلامیدیا

کلامیدیا یک از شایع ترین بیماری مقاربتی است که به راحتی قابل درمان می باشد. کلامیدیا معمولا با یک آنتی بیوتیک تک دوز درمان می شود پس از آن حدود 50 درصد از مردان و 70 درصد از زنان هر گونه علائم بیماری را تا یک  سال ندارند (در صورت وجود).
هنگامی که علائم ظاهر می شود، افراد اغلب از ترشحات غیر طبیعی واژن و خونریزی از واژن، ترشح از نوک آلت تناسلی مرد و درد هنگام ادرار و یا در هنگام رابطه جنسی رنج می برند.
اگر این بیماری درمان نشود می تواند به ناباروری در زنان و مردان منجر شود. هنگامی که شما به این بیماری مبتلا می شوید بیماریهای مقاربتی دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشد.


سوزاک

سوزاک اغلب در کنار کلامیدیا قرار می گیرد حدود 1 نفر از هر 3 زن آلوده به سوزاک، کلامیدیا دارند. باکتری که باعث سوزاک می شود فقط در داخل بدن انسان زنده می ماند به همین دلیل تنها از طریق فعالیت جنسی منتقل می شود(  نه از طریق تماس با اشیاء / شنا و غیره).

 علائم سوزاک عبارتند از ترشحات نامنظم (از واژن یا آلت تناسلی مرد) مثل علائم کلامیدیا. بسیاری از بیمارانی که  آلوده خواهند شد اگر هر  گونه علائم عفونت را درمان نکنند ممکن است در دراز مدت به سیستم تولید مثل آنان آسیب وارد شود، با این حال، گاهی اوقات افراد از عفونت دستگاه ادراری و علائم همراه آن رنج می برند مانند  دفع دردناک ادرار و ترشحات از آلت تناسلی .در صورت عدم درمان، باکتری ها می توانند به سایر نقاط بدن گسترش یابند که اغلب پوست و عضلات مفاصل را آلوده می کند. درمان سوزاک به طور معمول شامل یک دوره مصرف آنتی بیوتیک سفیکسیم است.

 

تب خال ناحیه تناسلی

بیش از 80 درصد از افرادی که به تبخال تناسلی آلوده می شوند نمی دانند این ویروس را دارند .بسیاری از آنها هرگز متوجه نمی شوند. حتی کاملا شایع است که  بیماران یک عمر بدون دانستن در مورد بیماری خود و یا  اینکه به آن مبتلایند زندگی می کنند. با این حال، آنها می توانند ویروس را به شریک جنسی خود داده و علائم را  منتقل کنند .بیماران بدون علامت تمایل به استفاده از محافظ (کاندوم) در هر زمان از رابطه جنسی را ندارند بر خلاف بیمارانی که می دانند تبخال دارند.
تبخال تناسلی  که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود .علائم درد از منطقه آلوده و یا تاول های دردناک در اطراف ناحیه تناسلی است. اکثر مردم قادر به تشخیص حملات به علت خارش و احساس سوزن سوزن شدن در اندام تناسلی چند ساعت قبل ازظاهر شدن تاول هستند. این بهترین زمان برای شروع درمان ضد ویروسی است. یعنی درست قبل از شروع به تولید ویروس تاول تبخال تناسلی.
به طور کلی، اولین شیوع تب خال شدید ترین است و خیلی طول می کشد (حدود 2 تا 3 هفته) .با گذشت زمان، شیوع بیماری تب خال ناحیه تناسلی خفیف تر می شود.

 

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل تناسلی که به عنوان زگیل anogenital نیز شناخته می شود در داخل یا اطراف مقعد و ناحیه تناسلی واقع شده است .آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که اغلب هیچ علامتی ایجاد ندارد ایجاد می شود، و گاهی اوقات سال بعد از عفونت علائم خود را نشان می دهد.
زگیل تناسلی تشکیل خوشه ای به  شکل گل کلم را می دهد  برای درمان از کرم ضد ویروس به عنوان مثال Warticonو یا اعمال جراحی با لیزرو  فریز کردن استفاده می شود.
با اینکه آنها خطرناک نیستند اما  به راحتی منتقل می شود و نیاز به درمان فوری دارد. علائم ، زگیل تناسلی گاهی اوقات خارش و در موارد نادر می توان آنها درد است .زنان از خونریزی واژینال نامنظم و یا ترشح رنج می برند.

 

سیفلیس

سیفلیس یکی از قدیمی ترین عفونت ها در لیست بیماریهای مقاربتی است. در حالی که، امروزه، سفلیس است نسبتا آسان  و با انتی بیوتیک ها درمان می شود ، در صورت عدم درمان این عفونت می تواند منجر به علائم شدید شود. گسترش یابد به عنوان مثال زخم مسری بر دستگاه تناسلی، مقعد و دهان و پس از آن عفونت مغز، چشم و گوش) و به طور بالقوه تهدید کننده حیات است .
در مراحل اولیه، مانند بسیاری از انواع بیماریهای مقاربتی، علایم سیفلیس سخت شناخته می شود و میتواند چند ماه طول بکشد قبل از آنکه به نظر رسدبا این حال، به زودی به عنوان باکتری وارد بدن شما شده و پیشرفت بیماری در 3 مرحله است. در هر مرحله علائم بدتر می شود.


هپاتیت B

هپاتیت یک ویروس است که به کبد حمله می کند (مثل هپاتیت C) و از طریق تماس جنسی و خون (به عنوان مثال از طریق سوزن) منتقل می شود. علائم و نشانه های هپاتیت B با یک عفونت حاد کوتاه شروع می شود که هر کس ممکن است متفاوت پاسخ دهد در برخی شبیه هپاتیت مزمن B گسترش می یابد و در برخی دیگر اختلال عملکرد شدید کبد ایجاد می شود.
در واقع بدن اکثر افراد  در برابر این ویروس آنتی بادی های خود را می سازد  و از عفونت بیشتر محافظت می شود. با این حال، 5 نفر از100 نفر که مبتلا هستند از عواقب جدی ویروس رنج می برند.
توجه داشته باشید که هپاتیت A و C نیز می تواند از طریق فعالیت جنسی منتقل شود اما بسیار نادر است، بنابراین ما آنها را در این لیست نمی آوریم .اگر شما رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید ممکن است نیاز به رفتن به یک کلینیک و آزمایش برای هپاتیت داشته باشید


HIV ویروس نقص ایمنی انسانی

در نهایت، HIV  آخرین آیتم در این لیست از عفونت STD است. توسط یک ویروس که به سسیستم ایمنی بدن شما حمله می کند ایجاد می شود. در واقع شما  از HIV نمی میرید ، بلکه  آسیب به دلیل این است که بدن شما دیگر قادر به مقابله با هیچ عفونتی حتی خوش خیم نیست این مرحله نهایی که در آن نتایج HIV در بدن شما نمایان می شود ایدز نامیده میشود. نشانه اکتسابی نقص ایمنی (به عنوان مثال سیستم ایمنی بدن شما پایین است)
مانند هپاتیت B، HIV می تواند از طریق خون (به عنوان مثال به اشتراک گذاریسوزن آلوده ) یا رابطه جنسی منتقل شود. همچنین می تواند به نوزاد متولد شده توسط یک زن باردار میتلا نیز منتقل شود.  مانند هپاتیت B و انواع دیگر از بیماریهای مقاربتی، اولین علائم به سختی قابل تشخیص است. می تواند مانند آنفولانزا (با درد عضلانی، درد گلو) باشد ، گاهی اوقات به همراه  استفراغ و اسهال است.
تب 2-4 هفته پس از توسعه ویروس وارد بدن میشود، اما گاهی می تواند چندین ماه طول بکشد. بسیاری از بیمارانی که از ایدز رنج می برند حدود 10 سال بعد از شروع بیماری به آن پی می برند و شروع به از دست دادن وزن و عفونت های غیر معمول و حتی سرطان می شوند.
هیچ درمان یا واکسنی برای اچ آی وی در حال حاضر وجود ندارد، اما درمان زود هنگام، بطور قابل توجهی روند پیشرفت بیماری را کند می کند.

 

عفونت های دیگر

بسیاری از عفونت ها هستند که اغلب با بیماریهای مقاربتی اشتباه گرفته می شوند مانند اورتریت، که به سادگی در عفونت مجاری ادرار (بخشی از دستگاه ادراری) وجود دارد.
 

شپش

شپش عانه (خرچنگ) یک مثال دیگر، است که نه یک عفونت است و نه یک بیماری بلکه فقط از شکل های  کوچک (شپش) است که در لابه لای موهای ناحیه تناسلی شما تخم ریزی کرده و تولید مثل می کنند آنها در طول تماس نزدیک بین دو ناحیه شرمگاهی منتقل می شود.
بسیاری از مردم هیچ علائمی ندارند، اما برخی از خارش اندام تناسلی و التهاب رنج می برند. شما فقط می توانید با درمان مخصوصی برای شپش (شامپو، لوسیون و کرم) از آن ها خلاص شوید.


تریکومونا (Trich)

تریکوموناس به عنوان  عفونت خوش خیم است. این بیماری نوعی عفونت قابل درمان است که با یک دوره ساده آنتی بیوتیک درمان می شود. علائم آن همان علائم  شایع بیماری هاست ، یعنی ترشحات غیر طبیعی از آلت تناسلی و درد هنگام دفع ادرار و یا هنگام داشتن رابطه جنسی.
سایر بیماریهای مقاربتی ...
بیماری هایی نیز وجود دارد که طیف وسیعی از عفونت هاست و گاهی اوقات به عنوان  بیماریهای مقاربتی شناخته می شود  اما آنها صرفا بیماریهای مقاربتی نیستند  گرچه گاهی در هنگام رابطه جنسی منتقل می شوند ، آنها ممکن است عفونت های تناسلی باشند که  توسط فعالیت جنسی تشدید شده است.
این عفونت STD  را می توان به راحتی درمان کرد  که عبارتند از:
واژینوز باکتریایی (تخلیه بد بو) در زنان؛
زگیل آبکی ناشی از یک ویروس است که منجر به زگیلی که  با مایعی پر شده و در اطراف ناحیه تناسلی ظاهر می شود است   این زگیل ها مسری هستند و می تواند از طریق تماس پوست و حوله  مشترک و لباس ها انتقال یابند
شانکروئید، ناشی از باکتری ها و نتایج زگیل-است که  که به زخم دردناک تبدیل شود. علائم آن بسیار شبیه به زگیل تناسلی است.
استفاده از آنتی بیوتیک هایی  مانند آزیترومایسین جواب می دهد  این آنتی بیوتیک به طور خاص برای انواع خاصی از بیماری های مقاربتی (به عنوان مثال کلامیدیا) تجویز می شوند، و می تواند برای درمان عفونت های دیگر STD-مربوط (به عنوان مثال شانکروئید) نیز استفاده  شود. با گرفتن آزمایش و درمان، شما می توانید گاهی اوقات بسیاری از انواع بیماریهای مقاربتی را در همان زمان درمان کنید

منبع: Dred
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید