preloader

عادت به مصرف نوشیدنی های انرژی زا و مشکلات قلبی


عادت به مصرف نوشیدنی های انرژی زا و مشکلات قلبی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11247 اشتراک گذاری :

 

با توجه به یک گزارش جدید در افراد با تجربه داشتن تپش قلب و ریتم غیر طبیعی ضربان قلبی (به نام آریتمی) ارتباط بین مصرف انرژی نوشیدنی های انرژی زا و مشکلات قلبی وجود دارد.

اگر چه این گزارش جدید نمی تواند ثابت کند که نوشیدنی های انرژی زا نرخ مردان با ضربان قلبی غیر طبیعی را افزایش می دهد اما در ترکیب با سایر گزارش های قبلی، محققان گزارش کرده اند که ریتم قلب غیر طبیعی می تواند یک عارضه از مصرف نوشیدنی های انرژی زا باشد

با توجه به محبوبیت نوشابه های انرژی زا، پزشکان باید بیماران را در مورد مصرف این نوع نوشیدنی ها آگاه سازند بخصوص اگر آنها مشکل آریتم قلبی هم داشته باشند.

 

5 مشکل سلامتی مرتبط با نوشیدنی های انرژی زا:

۱-مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف فقط یک نوشیدنی انرژی زا می تواند گاهی اوقات فشار خون را تا سطوح ناسالم افزایش دهد، در سال 2015 چندین مورد از حملات قلبی در جوانان پس از مصرف نوشابه های انرژی زای کافئین دار گزارش شده است.

در گزارش جدیدی مردی به بیمارستان مراجعه کرده و خون بالا آورد. او دو نوشیدنی انرژی زا در روزمی نوشید که هر یک از آنها حاوی 160 میلی گرم کافئین می باشد یعنی او در مجموع 320 میلی گرم کافئین در روز مصرف کرده بود ( یک فنجان قهوه حاوی حدود 95 تا 200 میلی گرم کافئین است ).

۲-یک معاینه بالینی نشان داده پس از مصرف نوشیدنی های انرژی زا ضربان قلب فرد بسیار سریع می شودحدود 130 ضربه در دقیقه. (ضربان قلب نرمال معمولا بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است.) تست فعالیت الکتریکی قلب نشان داد فیبریلاسیون دهلیزی، یا یک ریتم غیر طبیعی همراه بود. مشکل این است که این حالت معمولا تهدید کننده حیات نیست، اما می تواند خطر سکته مغزی و سایر عوارض قلبی را افزایش دهد.

بیمار مذکور با داروهای قلبی (دیلتیازم و متوپرولول) تحت درمان قرار گرفت و ضربان قلب او در عرض 24 ساعت به حالت عادی بازگشت. در این گزارش آمده، او سه روز بعد از بیمارستان مرخص شد و یک سال پس از حادثه، او هیچ گونه مشکلی با ریتم ضربان قلب خود را تجربه نکرده است.

۳-نوشیدنی های انرژی زا حاوی حدود چهار تا پنج برابر میزان کافئین در هر وعده نوشابه های کافئین دار است. به گفته این پژوهشگران، کافئین می تواند سبب انتشار کلسیم از سلول های قلبی شود که ممکن است روی ضربان قلب تاثیر گذارد. مقادیر بالایی ازکافئین می تواند سبب تپش قلب و استفراغ گردد.

در این گزارش آمده بین سال های 2004 و 2012، سازمان غذا و داروگزارش کرد 40 نفر از افراد پس از مصرف نوشیدنی های انرژی زا دچار مشکلات سلامتی شدند ، از جمله ضربان قلب غیر طبیعی، افزایش فشار خون، از دست دادن هوشیاری و ایست قلبی .

4-با این حال، محققان می گویند حداکثر 400 میلی گرم کافئین در روز برای افراد بزرگسال و سالم بدون اشکال است، این امکان وجود دارد که مواد تشکیل دهنده دیگر موجود در نوشابه های انرژی زا، همراه با کافئین، به توسعه مشکلات قلبی کمک می کند. به گفته این پژوهشگران، به عنوان مثال، تورین، عنصر مشترک در نوشابه های انرژی زا، ممکن است اثر کافئین را افزایش دهد. به گفته آنها، ماده دیگری به نام گوارانا، نیز معمولا حاوی کافئین بوده و ممکن است محتوای کافئین کل را بالا تر از آن چه بر روی برچسب ذکر شده ببرد.
محققان اشاره کردند مطالعات بیشتری از مواد تشکیل دهنده در نوشابه های انرژی زا برای درک بهتر از ارتباط نوشیدنی های انرژی زا با مشکلات قلبی مرتبط نیاز است.

5-محققان می گویند، مصرف الکل همراه با نوشابه های انرژی زا نیز ممکن است اثرات کافئین را افزایش دهد و اجازه دهد این ترکیب در خون باقی بماند. به گفته آنها، کافئین می تواند اثرات آرام بخشی الکل را کم تر کند و اجازه دهد افراد به نوشیدن طولانی تر و مصرف الکل بیشتر ادامه دهند که به نوبه خود، می تواند مسمومیت را افزایش داده و و منجر به آریتمی شود.

اگر چه اثرات بلند مدت مصرف نوشیدنی انرژی زا در دست نیست، ممکن است محدود کردن استفاده از آنها معقول و منطقی به نظر رسد به ویژه در ترکیب با الکل و یا مواد غیر قانونی در بیماران مستعد به آریتمی .  

منبع: Live Science
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید