preloader

ریپورتاژ: مستند_داستانی تمام چیزهایی که جایشان خالیست


ریپورتاژ: مستند_داستانی  تمام چیزهایی که جایشان خالیست
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11005 اشتراک گذاری :
 

فیلم مستند_داستانی " تمام چیزهایی که جایشان خالیست " روایتگر زندگی دو زن به نام های مهناز و جمیله است که هردو به سرطان پستان مبتلا بوده اند. یکی با وجود مبارزه ای طولانی از دنیا می رود و دیگری بعد از بهبودی کامل، به فعالیت های خیریه و آگاهی بخش به بیماران مبتلا مشغول می شود.

روایت این فیلم از زبان مهناز، زن درگذشته ، بیان می شود که در طول فیلم با جمیله ، شخصیت بهبود یافته آشنا می شود.

حمایت کنید

چرا این فیلم مهم است؟

همه ی ما وقتی پا به این جهان می گذاریم همراه شادی ها ،غم ها را هم تا ابد روی دوشمان می گذاریم و با خود حمل می کنیم...........

بزرگ می شویم ...درس می خوانیم و دنبال اهداف و آرزوهایمان می رویم.........خیلی هایمان ازدواج می کنیم و تشکیل خانواده می دهیم. همیشه امیدواریم و برای ساخت زندگیمان تلاش می کنیم..اما گاهی وقت ها چیزهایی را از دست می دهیم...با رفتن عزیزانمان از دنیا، جایی خالی می شود که با هیچ چیز پر شدنی نیست.

روحمان به درد می آید و جسممان را درگیر خود میکند...غم ها و دردهای روحی عاملی میشوند برای دردهایی که هرگز تصورش را هم نمی کنیم....

به ناگهان در بدن خود حس می کنیم موجودی اضافی رشد کرده بی آنکه از ما پرسیده باشد ....سلول هایی که کارشان را در بدن به درستی انجام می دادند به ناگهان بخاطر غم ها و استرس هایمان فرسوده می شوند....در یک گوشه جمع می شوند و شاید آنها هم عزادار مرده هایند...........

ناگهان بعد چند آزمایش می فهمی بله ....تو هم به سرطان دچار شدی..........و اولین سوالی که از خودت می پرسی اینست که چرا من ؟

روزها برای خودت سوگواری می کنی.............اما بعد از مدتی می فهمی کسی جز خودت این مهمان ناخوانده را نمی تواند از منزل بیرون کند...............

از میان همه ی سرطان ها شاید، سرطان پستان، شایع ترین نوع در میان زنان ایرانی است.سرطانی که گاها با نقص عضو و تخلیه ی پستان تاثیرات روحی عمیقی بر زنان می گذارد.در بسیاری مواقع باعث از دست رفتن بنیان خانواده می شود و برای خانم هایی که هنوز ازدواج نکرده اند ترس از پذیرفته نشدن بوجود می آورد.به نوعی این بیماری مستقیما بر جنسیت زنانه تاثیر می گذارد و بسیاری از زنان بعد از تخلیه ی عضو، حس می کنند زنانگیشان از دست رفته است و سالها در غم از دست دادن عضو تخیله شده سوگوارند که همین سوگواری باعث حمله ی مجدد سرطان به عضوی دیگرمیشود..............

بسیاری از دانشمندان علوم روح و روان و پزشکان روانشناسی ، ریشه ی اصلی بسیاری از سرطان ها را مشکلات روحی و روانی قلمداد می کنند که به زعم نگارنده ی این متن نیز مهمترین دلیل ابتلا به سرطان همین موضوع است.

به دلیل اهمیت و فراگیر شدن این سرطان در جامعه ی ایران تشویق به ساخت فیلمی با این موضوع شدم. در ابتدا از زیر بار این مسئولیت طفره می رفتم چون از واژه ی سرطان می ترسیدم .اما بعد از مدتی و با آشنایی با زنان بهبود یافته ی سرطان پستان که به طور خودگردان در موسسه ای با همین نام فعالیت می کنند دریافتم این بیماری هم مثل خیلی از بیماری های دیگر قابل شکست دادن است.

کسی که سرطان را شکست می دهد بعد از بهبودی، معنای واقعی تک تک لحظه های زندگی را درک می کند ، از آن بهره می برد و باقی عمرش را به بهترین شکل زندگی می کند.

پای صحبت خیلی ازین زن ها که نشستم یک جمله ی مشترک داشتند و آن این بود که سرطان مثل یک عطیه ی الهی ست ...آنقدر تورا قوی می کند که تازه می فهمی دلیل حضورت در جهان چیست.

اما سرطان روی تلخی هم دارد و آن مرگ است.......بعضی وقت ها هرچقدر هم که مبارزه کنی بخاطر خیلی از دلایل از جمله دیر تشخیص دادن و دیر درمان کردن بیماری ، راهی جز خداحافظی با دنیا نداری و این واقعیت زندگی همه ی ماست که روزی و به طریقی باید هرآنچه داشته ایم را بگذاریم و برویم.

مرگ همانند زندگی، سایه به سایه با ما حرکت می کند و از آن راه گریزی نیست .مهم اینست زمانی که فهمیدیم چیزی از عمرمان باقی نمانده ،از دقایق باقی مانده ی زندگیمان استفاده کنیم و مرگ را مانند زندگی بپذیریم.

فیلم مستند-داستانی " تمام چیزهایی که جایشان خالیست" تلاشیست برای آگاهی بخشی به تمام افراد جامعه مخصوصا زنان ، تا باور کنند تنها خودشان هستند که می توانند به خودشان کمک کنند.

ما در راهی پا گذاشتیم هرچند بسیار دشوار ، اما توانسته ایم فیلم را تا به مرحله ی تدوین برسانیم، اما از همان ابتدا می دانستیم بدون کمک و داشتن حامی راهی به جایی نخواهیم برد. حالا در این مرحله تنها چشم امیدمان به شما و روح بزرگتان است برای کمک کردن به این پروژه ی مهم .

پروژه ی ما را با دوستانتان و تمامی کسانی که به نوعی با بیماری سرطان درگیر بوده اند به اشتراک بگذارید تا همه ی ما در ساخت این فیلم سهیم شویم.

حمایت کنید

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید