preloader

آنچه باید درباره مشکلات خواب بدانید


آنچه باید درباره مشکلات خواب بدانید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10358 اشتراک گذاری :

اختلالات خواب زمانی است که شما هنگام خوابیدن با مشکلاتی روبرو هستید ممکن است خوابیدن برای شما سخت باشد، یا ممکن است در طول شب چندین بار بیدار شوید.
اختلالات خواب ممکن است سلامت جسمی و روانی شما را تحت تأثیر قرار دهد .کمبود خواب همچنین ممکن است باعث شود شما دچار سردرد های مکرر یا میگرن شوید.
بیشتر افراد در بعضی از مراحل زندگی ممکن است دچار مشکلات خواب شوند .برخی افراد ممکن است فقط بعد از شش یا هفت ساعت خواب احساس نشاط کنند. با این حال، بیشتر افراد بالغ هر شب به حدود هشت ساعت خواب نیاز دارند.
علائم اختلالات خواب ممکن است شامل عدم توانایی داشتن تمرکز ذهنی فرد در طول روز، سردردهای مکرر، تحریک پذیری، خستگی روزانه، بیدار شدن خیلی زود از خواب، بیدار شدن از خواب در طول شب یا فقط داشتن چند ساعت خواب باشد.
همچنین ممکن است در طول روز انرژی کم تری داشته باشید یا حلقه های تیره ای را به طور واضحی در زیر چشمان خود ببینید.


چه عواملی باعث مشکلات خواب می شود؟

در بزرگسالان
دلایل احتمالی زیادی برای بی خوابی وجود دارد، از جمله عادت های خوابیدن، انتخاب سبک زندگی و شرایط پزشکی. برخی از دلایل جزئی هستند و ممکن است با مراقبت از خود بهبود پیدا کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است شما را به دنبال مراقبت پزشکی بکشاند.
علل بی خوابی می تواند شامل پیری، تحریک بیش از حد قبل از خواب (مانند تماشای تلویزیون ، بازی های ویدئویی یا ورزش)، مصرف زیاد کافئین، سر و صدا، اتاق خواب ناراحت کننده یا احساس هیجان باشد.
خواب بیش از حد در طول روز، عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ادرار مکرر، درد جسمی و برخی داروهای تجویزی نیز ممکن است منجر به مشکل در خواب شود.
برای بسیاری از افراد، استرس، نگرانی، افسردگی یا برنامه کاری ممکن است بر خواب آنها تأثیر بگذارد. برای دیگران، مشکلات در خوابیدن به دلیل اختلالات تنفسی و یا سندرم پاهای بی قرار است.
در نوزادان
بی خوابی ممکن است در نوزادان نیز رخ دهد. طبیعی است که نوزادان در طی شب چندین بار بیدار شوند. با این حال، اکثر نوزادان بعد از 6 ماهگی شروع به خوابیدن در طول شب می کنند.
اگر یک کودک بزرگتر علائم بی خوابی را بروز می دهد، ممکن است نشانه آن باشد که در حال دندان درآوردن است یا نشانه  مریض بودن، گرسنگی یا گازهای معده یا مشکلات گوارشی هستند.

اختلالات خواب چیست؟

اختلالات تنفسی در خواب شرایطی است که در مجاری تنفسی فوقانی انسداد وجود دارد. این انسداد منجر به گرفتگی و وقفه  در تنفس در طول شب می شود که  این امر ممکن است باعث بیدار شدن ناگهانی فرد، غالباً با احساس خفگی شود. خروپف معمولاً در این اختلال اتفاق می افتد.
سندرم پاهای بی قرار نیز ممکن است باعث اختلال خواب شود. این حالت باعث ایجاد احساس ناراحتی در پاها می شود، مانند سوزن سوزن شدن یا درد. این احساسات باعث می شود که پاها به طور مکرر حرکت کند، از جمله هنگام استراحت، که می تواند خواب شما را مختل کند.
تاخیر در مرحله خواب وضعیت دیگری است که می تواند خواب را تحت تأثیر قرار دهد. این شرایط باعث تاخیر در چرخه 24 ساعته خواب و بیدار شدن می شود. ممکن است تا نیمه شب احساس خواب آلودگی نداشته باشید یا اصلا نخوابید. این چرخه خواب بیدار شدن در صبح زود را برای شما سخت تر کرده و منجر به خستگی روزانه می شود.


اختلالات خواب چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکلات خواب شما ادامه دارد و بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، باید به پزشک مراجعه کنید. آنها سعی می کنند با انجام معاینه جسمی و پرسیدن سؤالاتی در مورد الگوهای خواب شما علت اصلی بی خوابی شما را پیدا کنند.
در حین ملاقات، حتماً در مورد هرگونه داروی تجویز شده، محصولات بدون نسخه و مکمل های گیاهی که مصرف می کنید، به پزشک خود بگویید. برخی از داروها و مکمل ها باعث تحریک  بیش از حد می شوند و در صورت نزدیک شدن به زمان خواب می توانند خواب شما را مختل کنند.

همچنین اگر مشکلات دیگری مانند افسردگی، اضطراب یا درد مزمن را تجربه می کنید، باید ذکر کنید. این عوامل همچنین ممکن است بر توانایی شما در خواب تأثیر بگذارد.
برای تعیین علت بی خوابی، پزشک ممکن است توصیه کند که شما یک دفتر خاطرات خواب داشته باشید.
شما باید کل فعالیت های روز و عادت های خواب خود را ثبت کنید، مانند زمان رفتن به رختخواب، زمان بیدار شدن از خواب، میزان غذا و نوشیدنی هایی که مصرف کرده اید، خلق و خوی شما، هر دارویی که مصرف کرده اید، سطح فعالیت شما و موارد دیگر کیفیت خواب
ثبت رکورد خواب به پزشک کمک می کند عادت هایی را که ممکن است باعث مشکلات خواب شود، تشخیص دهد.
اگر پزشک شما مشکوک باشد که دچار آپنه خواب، سندرم پاهای بی قرار یا اختلال خواب دیگری هستید، ممکن است یک آزمایش مطالعه خواب را تعیین کند. برای این آزمایش، شما شب را در بیمارستان یا مرکز خواب سپری خواهید کرد.
یک متخصص خواب در طول شب شما را رصد می کند. فشارخون، ضربان قلب، تنفس، میزان اکسیژن و امواج مغزی برای هرگونه علائم اختلال خواب کنترل می شود.


گزینه های درمانی اختلالات خواب چیست؟

سبک زندگی تغییر می کند
درمان بی خوابی شما به علت آن بستگی دارد. در بعضی موارد ، داروهای خانگی یا تغییر سبک زندگی ساده می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد. ممکن است حداقل چند ساعت قبل از خواب از کافئین و الکل جلوگیری کنید.
در صورت امکان هر روز چرت زدن را به 30 دقیقه یا هیچ کدام محدود نکنید. اتاق خواب خود را تاریک و خنک نگه دارید.
از تحریک فعالیت های قبل از خواب خودداری کنید و هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید. گوش دادن به موسیقی آرامش بخش و حمام گرم قبل از خواب نیز می تواند کمک کند. یک برنامه خواب منظم داشته باشید.
کمک خواب
همچنین ممکن است برخی از داروهای خواب آور را بدون نسخه خریداری کنید. با این وجود ، اگر هفت یا هشت ساعت خواب کامل نداشته باشید ، کمکهای خواب می تواند باعث خواب آلودگی روز شود. همچنین ، از این محصولات به طور روزانه استفاده نکنید ، زیرا ممکن است منجر به وابستگی شود.
به یاد داشته باشید که همیشه مسیرها را از نزدیک بخوانید و داروها را طبق دستورالعمل مصرف کنید.
درمان شرایط اساسی
اگر یک وضعیت پزشکی یا اختلال خواب مشکلات شما را ایجاد می کند ، برای شرایط اساسی نیاز به درمان دارید.
به عنوان مثال، اگر خواب شما تحت تأثیر اختلال اضطراب یا افسردگی است ، پزشک ممکن است یک داروی ضد اضطراب یا ضد افسردگی تجویز کند تا به شما در مقابله با نگرانی ، استرس و احساس ناامیدی کمک کند.
چشم انداز افرادی که مشکل خواب دارند
در صورت عدم درمان، مشکلات مزمن خواب می تواند تا حد زیادی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. زمان واکنش شما هنگام رانندگی ممکن است کاهش یابد ، که خطر تصادف شما را افزایش می دهد.
کیفیت پایین خواب همچنین ممکن است سطح عملکرد شما را در محل کار یا مدرسه کاهش دهد. همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و منجر به سرماخوردگی و بیماری های بیشتر شود.
در صورت مشکلات خواب مکرر با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می تواند به شما در ارائه روش های مختلف درمانی کمک کند.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید