preloader

چطور صاحب برند و محصول ژیلت میلیاردر شد!؟


چطور صاحب برند و محصول ژیلت میلیاردر شد!؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10286 اشتراک گذاری :

امروزه تنها لوازم آرایشی نیستند که در سبد خرید افراد وجود دارند؛ بلکه خرید نوار بهداشتی، کاندوم، مسواک، شامپوها و حتی ژیلت را می‌توان در این میان جا داد. همه می‌دانیم که ژیلت یک‌بار مصرف اختراعی عالی است. این اختراع حتی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم در جهان استفاده شده است و نمی‌توان از آن آمار درستی تهیه کرد. استفاده از ژیلت هر لحظه رو به افزایش است. اول از همه بهتر است در ذهنتان حک کنید که کینگ ژیلت نام مخترع اولین تیغ ریش تراشی و بنیان‌گذار کمپانی ژیلت است. این برند امروز هنوز مشغول تولید و ارتقاء تیغ‌های اصلاح مو است. در دنیایی که همه مردمش زمان زیادی از زندگی و دقایقی هر روز را به اصلاح و استفاده از اختراع ژیلت سپری می‌کنند، نمی‌شود چیزی از مخترع آن ندانیم.

مخترع ژیلت که بود؟

کینگ ژیلت زندگی کودکی سختی داشت. او در شهری کوچک حوالی ویسکانسین متولد شد. پدر و مادرش هر دو مبتکر و مخترع بودند. پدر کینگ در اختراعات مختلفی نقش داشت و مادرش از طریق تخصص آزمایشگاهی دستورالعمل‌های ابداعی و خلاق زیادی نوشته بود. هنگامی که چهار ساله بود به همراه خانواده به شیکاگو رفتند. جایی که پدر کینگ در 1859 تجارت سخت‌افزاری جدیدی را آغاز کرد اما پیشرفتی در تجارتش نداشت. در این سال‌ها بود که به نیویورک سیتی نقل مکان کردند. کینگ ژیلت فروشنده و مخترع ساعات زیادی را از 18 تا 48 سالگی کار کرد. در همین زمان مادر کینگ کتابی منتشر کرد که پرفروش و مشهور شد. تا این زمان کینگ 4 اختراع ثبت کرده بود ولی تا 1890 هنوز توجه زیادی را جلب نکرده بود. اوضاع در حال تغییر بود و زمان شکوه و درخشش کینگ نزدیک می‌شد. والدین کینگ موفقیت‌های خوبی کسب کرده بودند و کینگ در حال شکل گرفتن و آماده شدن برای ساختن دنیای جدید بود. اصلاح مو هنوز در آن زمان مشکل بسیار بزرگی بود.

ژیلت نگاه درستی به دنیا و معلومات کافی برای تجزیه و تحلیل مشکلات و ساختن راه حل داشت. در همین زمان کتابی نوشت و ایده ساخت آرمان‌شهرش را توضیح داد. هم‌زمان با این کتاب انقلاب صنعتی در امریکا و اروپا آغاز شد. در این سال‌ها با مخترعی آشنا می‌شود که قبلاً درب بطری و چوب پنبه را اختراع کرده بود. او با شناختی که از ژیلت داشت او را به سمت اختراعی کاربردی هدایت کرد و به او توصیه کرد چیزی که مردم روزانه مصرف می‌کنند را دگرگون و جدید کند.

وقتی اولین تیغ ژیلت آماده شد به فکر اضافه کردن یک محافظ به تیغ شد تا صورت را زخمی نکند. او به جای یک تیغه ضخیم فلزی که هر روز باید تیز می‌شد و وسیله خطرناکی برای عموم بود به فکر ساخت یک تیغ نازک و یک‌بار مصرف افتاد. جالب است که ژیلت قبل از ابداع تیغ، محافظ تیغ را اختراع و ثبت کرده بود. حالا او برای تولید چنین چیزی به سراغ پیشرفته‌ترین کارخانه‌ها و مهندسین دنیا می‌رود و از آن‌ها می‌خواهد که قطعه کوچک و سبک فولادی یعنی تیغ اصلاح را برایش بسازند. با کمال تعجب متوجه می‌شود که ساخت تیغش امکان‌پذیر نیست. ژیلت 5 سال بعدی زندگی را برای ساخت تیغ صرف می‌کند و به دنبال شخصی که بتواند ورق‌های نازک فلزی را تیز کند می‌گردد. ژیلت حالا 45 ساله شده است.

ژیلت شرکتش را تأسیس می‌کند

آن‌ها سرانجام تیغه ایمنی دو لبه‌ای کاملی را ایجاد می‌کنند که به همراه یک دسته و سر قابل تنظیم در یک نگه‌دارنده مخصوص قرار می‌گیرد. نیکرسون و ژیلت شرکت خود را تأسیس می‌کنند و در سال 1901 حق ثبت تیغ اصلاح بی‌خطر را می‌گیرند. آن‌ها در سال 1903 اولین تیغ را می‌فروشند اما هزینه ساخت تیغ از فروش بیشتر است و واقعیت جالبی که در مورد ژیلت باید بدانید این است که شرکت تیغ تراش یعنی اولین اختراعش را می‌فروشد.

ایده شگفت‌انگیزتر ژیلت

ژیلت ایده‌ای داشت که تیغ‌هایش را رایگان به مصرف‌کنندگان برساند. او در سال 1904 تیغ دو لبه بی‌خطر را ثبت کرد و شرکتش را به Razor Safety Gillette تغییر داد. عرضه و خرید ژیلت اینک آغاز شده بود.

ژیلت میلیاردر شد!

رقبا سخت تلاش کردند تا ایده‌های کینگ را بدزدند و کپی کنند. ژیلت مقدار زیادی پول و وقت را صرف دادخواست‌های حمایت از حقوق شرکت ژیلت کرد و اجازه نداد که شکست بخورد.

او در 55 سالگی یک تاجر موفق و ثروتمند بود. از آنجایی که تصویرش را روی محصولاتش چاپ می‌کرد همچنین به یک چهره مشهور تبدیل شد.

ژیلت آرمان‌شهرش را پیدا کرد

او حتی پس از اینکه یکی از سرمایه‌داران شد، دیدگاه ضد سرمایه‌داری خود را تغییر نداد و هنوز در آرزوی ساخت آرمان‌شهری که توسط نخبه‌ها اداره می‌شود بود. در 11929 و با سقوط بازار سهام مقدار زیادی از ثروت کینگ از دست رفت و در سال 1932 درگذشت. شرکت او تا امروز هنوز به ساخت و ابداع ادامه داده و از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که نام سازنده‌اش را بر سردر دارد. فقط در سال 1904 تعداد تیغ‌های فروخته شده ژیلت 2 میلیون تیغ بود و امروز نمی‌شود تعداد آن‌ها را محاسبه کرد.

مردان 5000 سال سابقه اصلاح مو دارند

گفته می‌شود که انسان در ابتدا با استفاده از مواد اولیه مانند سنگ، دندان کوسه و پوسته صدف تراشیدن را تجربه کرد و یاد گرفت. این ابزار در نقشه‌ای یافت شده در غارهای ماقبل تاریخ ثبت ‌شده‌اند. اولین تیغ‌های دست‌ساز بشر توسط مس و طلای جامد ساخته‌ شده و در مقبره‌های مصر باستان مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد کشف ‌شده‌اند. در مصر باستان تراشیدن مرتب قسمتی از موها یک رسم مشترک برای زنان و مردان بوده است. آن‌ها کلاه گیس‌هایی با طراحی خاص داشتند که محافظت بیشتری از خورشید نسبت به موی طبیعی داشته است. یادتان باشد در آن زمان در دره نیل آب و هوا آن‌قدر گرم و داغ بوده که تمیز ماندن جز با تراشیدن مو مقدور نبوده است. صابون به سختی در دسترس بوده و شپش و دیگر امراض پوست و مو بسیار زیاد بوده است. محصولات آرایشی و بهداشتی تاریخی به اشکال مختلف ساخته و استفاده می‌شده است که نگهداری آن‌ها غیرممکن بوده و اطلاع چندانی راجع به آن‌ها در دست نیست.

صورت دارای 15000 فولیکول مو است

تصور کنید که چرا تیغ اصلاح تا این اندازه مهم و کاربردی است. دست در هر اصلاح صورت معادل 150 قدم پا حرکت می‌کند. پوست سر بیشترین تراکم مو و پاها کمترین تراکم را دارند.

تیغ را در حمام رها نکنید

بیشتر ما تمایل به رها کردن ژیلت در حمام داریم ولی این عادت خوبی نیست. محیط نمناک و مرطوب باعث زنگ زدن تیغه و تجمع باکتری‌ها می‌شود. این کار عمر هر تیغه ظریف اصلاح را تا نصف کاهش می‌دهد. حالا که متوجه این نکته شدید ژیلت را در محیطی خشک قرار دهید.

خطر ژیلت آلوده و کهنه

 تیغ آلوده باعث جوش زدن پوست می‌شود. تیغ آلوده بخشی از پوست را قرمز و دردناک می‌کند. تیغ آلوده و چند بار استفاده شده خطر بروز زگیل و تب‌خال را افزایش می‌دهد.

تراشیدن مو و ریش در ارتش

در طول جنگ جهانی اول سربازان متوجه شدند که تراشیدن مو و ریش مزیت‌هایی دارد. پوشیدن ماسک‌های گاز با ریش نتراشیده سخت بود و در شرایط کرونا نیز درستی چنین چیزی را می‌شود درک کرد. در هنگام نبردهای تن به تن گرفتن ریش و موی بلند توسط دشمن می‌تواند خطر جانی داشته باشد. همین امر باعث شده که از زمان جنگ‌های پیش از میلاد تراشیدن ریش و مو قبل از جنگ مهم بوده است.

اصلاح مو باعث ضخیم‌تر شدن نمی‌شود

هر تار مو دارای دو بخش زنده و مرده است. تراشیدن، قسمت مرده مو را جدا می‌کند و قسمت زنده دست نخورده زیر پوست باقی می‌ماند اما موهای جدید ضخیم‌تر و درشت‌تر به نظر می‌رسند.

برای خرید ژیلت، خرید نوار بهداشتی، خرید موم اصلاح مو و تمام محصولات آرایشی و بهداشتی، بهترین راه مراجعه به فروشگاه اینترنتی میس و مستر است. میس و مستر با تمرکز بر عرضه لوازم آرایشی بهداشتی توانسته تمام نیازهای مصرف‌کنندگان از سراسر کشور را تأمین کند.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید