preloader

واژینیسموس و رابطه جنسی دردناک


واژینیسموس و رابطه جنسی دردناک
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10106 اشتراک گذاری :

واژینیسموس نوعی اختلال جنسی در زنان است و درصد شیوع بالایی دارد. به ‌طوری که از هر 6 زن متاهل یکی از آن‌ها به این عارضه مبتلا است. این اختلال که باعث انقباض غیر ارادی عضلات واژن در واکنش به ورود هر چیزی مانند تامپون به واژن می‌شود، مشکل ناراحت‌کننده‌ای است که در گذشته منجر به طلاق نیز می‌شد؛ اما اکنون راه‌های مختلفی برای درمان آن کشف شده است.  در مقاله حاضر می‌خواهیم به معرفی این مشکل، علل و راه‌های درمان آن بپردازیم.

 

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس که اکثر افراد از آن به‌ عنوان دخول دردناک نیز یاد می‌کنند یک نوع اختلال جنسی است که باعث می‌شود واژن به‌ صورت غیر ارادی، در برابر دخول هر جسم خارجی دچار انقباض شود. خانم‌هایی که به این عارضه دچار هستند در زمان معاینه لگن یا رحم با مشکل مواجه می‌شوند و امکان معاینه نیز در این شرایط نخواهد بود.

تلاش برای برقراری رابطه جنسی در این افراد غیرممکن بوده و درد زیادی را به‌ همراه دارد، به ‌طوری که ترس از رابطه را در فرد ایجاد می‌کند. این عارضه اگر برطرف نشود و سالیان زیادی باقی‌ بماند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عاطفی و روحی در فرد نیز بشود. بنابراین مراجعه به پزشک الزاامی است.

بسیاری از افراد که رابطه جنسی دردناک دارند، گمان می‌کنند به این اختلال مبتلا هستند، بنابراین برای رد احتمالات دیگر ابتدا باید بدانید که واژینیسموس چیست؟ و چه علایمی دارد. البته این عارضه درجه‌های مختلفی دارد، برخی افراد فقط هنگام نزدیکی با این انقباضات روبه‌رو می‌شوند و برخی دیگر در زمان استفاده از کاندوم و تامبون نیز با این عارضه مواجه هستند.

علل ابتلا به واژینیسموس

معمولا 2 دسته علل روحی و جسمی می‌توانند باعث ایجاد این اختلال شوند که عبارتند از:

محرک‌های روحی

  • ترس از درد زایمان یا پاره‌شدن پرده بکارت
  • هر نوع اضطراب در مورد رابطه جنسی
  • مورد تجاوز جنسی واقع‌شدن
  • تجربه‌های دوران کودکی در زمینه مشاهده رابطه جنسی

محرک‌های جسمی

  • داشتن عفونت، از جمله عفونت ادراری یا مخمر
  • سرطان یا اسکلروزیس
  • یائسگی
  • زایمان
  • سابقه جراحی لگن
  • عوارض برخی داروها
  • تحریک‌نشدن قبل از رابطه جنسی

 علائم واژینیسموس چیست؟

این عارضه مانند مشکلات دیگر علایمی دارد که البته از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. برخی از این علایم عبارتند از:

  • انقباض غیر عادی واژن
  • احساس سوزش در زمان دخول
  • درد زیاد در رابطه جنسی
  • کاهش میل جنسی

در واژینیسموس با گرید یک تامپون‌گذاری امکان پذیر است. اما رابطه جنسی به‌ صورت دردناک و ناقص انجام می‌شود یا اصلا دخول صورت نمی‌گیرد. اما در گراید‌های 2 تا 5 امکان تامپون‌گذاری و همچنین برقراری رابطه وجود ندارد.

تشخیص بیماری عدم دخول

تنها با توجه به دخول دردناک نمی‌توان گفت که به این عارضه مبتلا هستید چراکه بیماری‌های مختلفی از جمله انسدادهای آناتومیک می‌تواند باعث ایجاد چنین علایمی شود. به ‌همین علت برای تشخیص باید به پزشک مراجعه کنید.

راه های درمان دخول دردناک

با انتخاب بهترین دکتر برای درمان واژینیسموس، می‌توانید این مشکل را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنید. خوشبختانه چندین راه درمان برای این رفع عارضه و رهایی از دخول دردناک وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ اشاره می‌کنیم.

مشاوره درمانی

خانم‌هایی که استرس بالایی دارند یا علت بیماری آن‌ها روحی است، به جلسات مشاوره درمانی نیاز دارند و بدون این جلسات، روند درمان­شان کامل نمی‌شود. برای گرید‌های 4 یا 5، هم درمان جسمی و هم سکس‌‌تراپی لازم است. در واقع شخص هم باید به سکس‌ تراپیست مراجعه کند و هم درمان‌های پزشکی را دریافت نماید.

تمرین با دیلاتور

زوج­درمانی به همراه استفاده از دیلاتور یکی از روش‌های درمانی است، اما این روش بازه درمانی طولانی دارد. حداقل 6 ماه روزانه یک ساعت باید با دیلاتور تمرین کنید. ممکن است بعد از این مدت نیز تغییری حاصل نشود.

درمان با این روش باید از سایز کوچک دیلاتور آغاز و در نهایت از بزرگترین سایز استفاده ‌شود. رعایت این اصل بسیار مهم است اما بعضی از افراد برای تسریع درمان و استفاده از دیلاتور بزرگ عجله می‌کنند که این کار باعث تشدید اختلال واژینیسموس می‌شود.

انجام اصولی این روش می‌تواند در درمان عدم دخول خفیف موثر باشد اما در گریدهای بالا تاثیر ندارد.

درمان با تمرینات کگل

می‌توانید با انجام تمرینات کگل برای رفع این مشکل تلاش کنید. این تمرینات تسلط شما را بر عضلات کف لگن افزایش می‌دهد. علاوه ‌بر این یوگا و مدیتیشن نیز می‌تواند در درمان درجات خفیف این مشکل موثر باشد.

درمان با استفاده RF هیگز

دستگاه  RFباعث ریلکس‌شدن عضلات کف لگن طی 2 تا 3 جلسه استفاده می‌شود. این دستگاه با امواج رادیوفرکوئنسی می‌تواند ماهیچه‌های لگن را تغییر داده و باعث کاهش انقباضات آن در هنگام دخول شود. این روش هیچ ضرری ندارد و در سرتاسر دنیا به‌عنوان روشی برای درمان دخول دردناک استفاده می‌شود.

حتی می‌توان با آن گرید 4 و 5 این بیماری را درمان کرد. درمان قطعی مشکل واژینیسموس با RF حدود دوماه طول می‌کشد و نتیجه درمان نیز قطعی است. بعد از هر جلسه استفاده از این دستگاه می‌توانید بلافاصله نزدیکی داشته باشید و نتیجه را از همان جلسه اول خواهید دید.

تزریق بوتاکیس

تزریق بوتاکس یکی دیگر از روش‌های درمان قطعی عدم دخول است. طی این روش، بوتاکس به عضلاتی که هنگام دخول منقبض می‌شوند تزریق خواهد شد. این روش سریع‌ترین راه برای درمان این بیماری بوده و در یک جلسه صورت می‌گیرد.

اما پس از مدتی جذب شده و تاثیر خود را ازدست می‌دهد. اما طی این بازه زمانی عضلات واژن یاد می‌گیرند که در هنگام دخول انقباض نداشته باشند. برخی از افراد به 2 یا 3 جلسه تزریق بوتاکس نیاز دارند، اما بعد از آن نیاز به تزریق مجدد وجود ندارد و می‌توانند رابطه زناشویی معمولی داشته باشند.

برای دریافت نوبت دکتر واژینیسموس تهران و دیگر شهرها می‌توانید به‌صورت آنلاین نیز اقدام کرده و برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

جمع‌بندی

دخول دردناک یک مشکل نسبتا شایع بین خانم‌هاست که می‌تواند باعث غیرممکن شدن رابطه‌ جنسی و حتی تامپون‌گذاری و معاینه لگنی می‌شود. این عارضه می‌تواند به‌ تدریج باعث ایجاد مشکلات عاطفی و روحی در فرد شود. اما خوشبختانه روش‌های درمان آن کشف شده و با مراجعه به پزشک می­توانید بهترین روش را برای درمان انتخاب کنید.

البته دخول غیرممکن همیشه به معنای ابتلای به این مشکل نیست و گاهی منشا دیگری دارد.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید