preloader

انواع شربت حساسیت کودکان و تاثیر آنها در درمان


انواع شربت حساسیت کودکان و تاثیر آنها در درمان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10086 اشتراک گذاری :

استفاده از شربت حساسیت کودکان تا حد زیادی می‌تواند علائم ناشی از انواع آلرژی را کاهش دهد. البته برای مصرف شربت باید نوع بیماری و حساسیت تشخیص داده شود. زیرا هر بیماری به‌دلایل متفاوت ایجاد شده و علائم مختلفی نیز به‌همراه دارد.

در نتیجه برای درمان یا کاهش علائم آن نیز باید داروی به‌خصوصی استفاده کرد. این داروها ممکن است بدون نسخه باشند یا بالعکس، البته در هر صورت لازم است برای مصرف آنها توسط کودک، با پزشک مشورت کنید.

در ادامه با برخی از داروهای رایج برای حساسیت و موارد استفاده از آنها آشنا می‌شویم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مناسب‌ترین داروی ضد حساسیت برای کودکان کدام است؟

همان‌طور که گفته‌ شد نمی‌توان داروی خاصی برای انواع بیماری‌ها در نظر گرفت؛ بلکه پس از تشخیص پزشک می‌توان مناسب‌ترین آنها را برای کودک تهیه کرد.

از این داروها می‌توان به نئوتادین اشاره کرد که مصرف آن برای درمان آلرژی مناسب است. در ادامه با دیگر موارد کاربردی آشنا می‌شویم.

آنتی‌هیستامین‌ها؛ دارویی موثر برای درمان حساسیت

یکی از انواع داروهای ضد حساسیت آنتی‌هسیتامین‌ها هستند که تاریخچه بالایی در کاهش و درمان علائم هیستامین مثل تولید مخاط، خارش و تورم دارند. می‌توان گفت قدیمی‌ترین دارو برای درمان آلرژی خفیف این نوع است.

پزشک با مشاهده حساسیت خفیف معمولا استفاده از داروهای آنتی‌هیستامین که به‌صورت قرص و شربت موجود هستند را توصیه می‌کند. ‌

آنتی‌هیستامین‌هایی که برای سرکوب اثرات هیستامین خفیف مصرف می‌شوند بدون نسخه نیز در دسترس هستند. اما سعی کنید هرگز بدون مشورت با پزشک دارویی به کودک ندهید.

از این دارو برای از بین بردن خارش در بیماری‌هایی مانند کهیر، تب یونجه و اگزما استفاده می‌شود که مصرف آن طبق دستور پزشک می‌تواند به‌صورت منظم یا فقط در موارد لزوم باشد.

اگر کودک شما به تب یونجه مبتلا شد می‌توان از اسپری بینی آنتی‌هیستامین برای او استفاده کرد. البته برخی کودکان از استعمال این نوع دارو خودداری می‌کنند که در این شرایط آنتی‌هیستامین خوراکی یا طبیعی برای آنها توصیه می‌شود.

از آنجایی که مصرف شربت حساسیت کودکان آنتی‌هسیتامین یا قرص آن می‌تواند باعث خواب آلودگی شود؛ بهتر است نظر پزشک را در باره تاثیر آن روی کودک خود بپرسید.

ضد احتقان‌ها؛ دارویی موثر برای درمان حساسیت

اگر کودک شما به تب یونجه مبتلا شد داروهای آنتی‌هیستامین می‌توانند از علائمی همچون عطسه، خارش و آبریزش بینی بکاهند اما ممکن است گرفتگی بینی را درمان نکنند.

در این شرایط پزشک برای کاهش تمامی علائم، معمولا شربت حساسیت کودکان به‌همراه ضد احتقان را تجویز می‌کند. البته ممکن است این 2 دارو در یک نوع ترکیب شوند.

این دارو کاملا برخلاف داروهای آنتی‌هیستامین است و نه‌تنها باعث خواب‌آلودگی نمی‌شود؛ بلکه در برخی موارد انرژی کودک را نیز افزایش می‌دهد.

از عوار ضد احتقان‌ها می‌توان به فعا‌ل‌شدن بیش از حد کودک، تپش قلب، احساس اضطراب و ناتوانی در خوابیدن اشاره کرد. با توجه به این موارد و احتمال رخ دادن آنها، بهتر است از مصرف طولانی‌مدت دارو برای کودک خودداری کنید.

همچنین به‌جای استفاده از ضد احتقان می‌توان انواع دیگر داروها مثل اسپری کورتیکواستروئید را جایگزین کرد. ضد احتقان‌ها معمولا به‌صورت قطره یا اسپری در دسترس هستند و نباید برای طولانی‌مدت استفاده شوند. زیرا این‌کار اثر معکوس داشته و باعث برگشت مشکل می‌شود.

کورتیکواستروئیدها دارویی موثر برای درمان حساسیت

طبق نظر متخصص داخلی تهران شربت حساسیت کودکان که کورتیکواستروئید که البته به‌صورت قرص، اسپری و داروهای موضعی نیز موجود است؛ برای از بین بردن علائم آلرژی می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

کورتیکواستروئیدها را کورتیزون یا استروئید نیز می‌نامند و هر نوع آن برای درمان خاصی کاربرد دارد، به‌عنوان مثال؛ پمادهای استروئیدی یکی از داروهای مهم برای درمان اگزما محسوب می‌شوند و بثورات را طی مدت‌زمان کوتاهی از بین می‌برند.

کودکانی که بیشترین مشکل آلرژی را در بینی خود احساس می‌کنند با استفاده از اسپری‌های بینی که از ترکیبات کورتیزون بهره می‌برند؛ خیلی زود درمان خواهند شد.

کرومولین

یکی از داروهای بدون نسخه که می‌توان برای از بین بردن حساسیت‌های بینی کودک از آن استفاده کرد؛ کرمولین سدیم است. امکان استفاده از این دارو به‌صورت روزانه و برای جلوگیری از حساسیت‌های مزمن یا در مواقعی که کودک با آلرژن‌ها در تماس بوده، وجود دارد.

کروملین سدیم عوارض جانبی خاصی نداشته و می‌توان روزانه 3 تا 4 بار در روز مصرف شود. همچنین این دارو خیلی قوی نیست و استفاده طولانی‌مدت آن ممکن است برای کودک خسته‌کننده باشد.

ایمونوتراپی آلرژی

حتما با روش کار واکسن آشنایی دارید. اینکه ویروس کشته یا ضعیف‌شده را به بدن تزریق می‌کنند تا سیستم ایمنی در برابر آنها تقویت شود.

ایمونوتراپی نیز همین کار را برای بدن انجام می‌دهد و باعث کاهش حساسیت کودک نسبت به برخی آلرژن‌های موجود در هوا خواهد شد.

این روش برای درمان تمام آلرژی‌ها مناسب نبوده و معمولا از آن برای درمان برخی حساسیت‌های تنفسی مانند آلرژی به گردوعبار، گرده، کنه و قالب‌های بیرونی استفاده می‌شود.

امروزه با استفاده از ایمونوتراپی زیرزبانی می‌توان حساسیت کودکان به گرده علف و گیاه را درمان کرد. برای تاثیرگذاری بیشتر این روش بهتر است چند ماه قبل از فصل گردافشانی برای انجام آن اقدام کنید.

استفاده از ایمونوتراپی برای درمان حساسیت برخی کودکان به حیواناتی مانند گربه و سگ نیز بسیار کاربردی است.

اگر قصد استفاده از روش ایمونوتراپی برای درمان حساسیت‌ها را دارید باید از این موضع آگاه شوید که این مسیر نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد. زیرا این کار معمولا بین 3 تا 5 سال ادامه خواهد داشت.

استفاده از انواع شربت حساسیت کودکان در چه سنی امکان‌پذیر است؟

مصرف شربت حساسیت کودکان یا دیگر داروهای موجود باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. زیرا برخی از داروها با وجود امکان استفاده برای کودکان زیر 6 ماه ممکن است برای بعضی از آنها خطر آفرین باشد.

در نتیجه تنها راه برای آگاهی از این موضوع مشورت با متخصص است.‌

حساسیت در کودکان به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟

حساسیت در کودکان و بزرگ‌سالان به‌ یک دلیل ایجاد شده و آن هم واکنش غیر طبیعی بدن در برخورد با برخی آلرژن‌ها است.

در این شرایط معمولا بدن ماده حساسیت‌زا را یک مهاجم تشخیص داده و شروع به مبارزه با آن می‌کند. در این حین سیستم ایمنی، آنتی‌بادی‌هایی را تولید کرده که باعث ایجاد علائم خفیف تا شدید و آزاردهنده می‌شوند.

برخی از این علائم کاملا خطرناک بوده و تا حدی می‌توانند باعث به‌خطر افتادن زندگی کودک شوند. به‌همین دلیل استفاده از انواع شربت حساسیت کودکان یا دیگر داروهای ضد آلرژی تحت نظر پزشک ضروری است.

آلرژی در چه سنی به‌وجود می‌آید؟

شروع حساسیت هیچ محدودیت سنی در کودکان نداشته و ممکن است از بدو تولد یا ابتدای جوانی خود را نشان دهد. البته این مشکل بیشتر در 10 سالگی مشاهده شده و در افراد 20 ساله به اوج خود برسد.‌ زمان از بین رفتن علائم نیز اواخر دوران بزرگ‌سالی است.

بهتر است برای کودک در طول زمانی که علائم مشاهده می‌شود؛ طبق نظر پزشک از انواع داروی ضد حساسیت برای کودکان استفاده کرد.

حساسیت در کودکان مشکلی است که باعث ایجاد علائم آزاردهنده‌ای در آنها می‌شود. از این رو باید نسبت به آلرژی به‌وجود آمده و راه‌های درمان آن با پزشک مشورت کرد.

از مهم‌ترین داروهایی که برای از بین بردن علائم حساسیت مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به آنتی‌هیستامین‌ها، کورتیکواستروئیدها، ضد احتقان یا روش درمانی ایمونوتراپی آلرژی اشاره کرد.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید