preloader

برای تشخیص HIV چه آزمایشاتی میتوان انجام داد؟


برای تشخیص HIV چه آزمایشاتی میتوان انجام داد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 16961 اشتراک گذاری :


تنها راه شناختن اینکه آیا شما مبتلا به HIV هستید یا نه انجام یک آزمایش HIV است.
در انواع مختلفی از آزمایشات، خون و مایعات بدن را بررسی می کنند تا ببینند آیا فرد به این ویرووس آلوده شده است یا خیر. اکثر اوقات نمی توانند اچ آی وی را بلافاصله تشخیص دهند، زیرا برای بدن زمان لازم است تا آنتی بادی بسازد و یا اینکه ویروس هنوز رشد کافی را برای فعالیت در داخل بدن نکرده است، این پروسه ممکن است تا 6 ماه قبل از اینکه شما یک نتیجه مثبت را در آزمایشات ببینید، وجود داشته باشد. به این معنی که نتیجه آزمایش اولیه می تواند منفی باشد حتی اگر شما به ویروس اچ آی وی آلوده شده باشید.
اگر این ویروس را داشته باشید، تشخیص سریع به این معنی است که می توانید فورا شروع به درمان کنید تا بتوانید زندگی طولانی و کامل خود را سپری کنید.

 همچنین شما می توانید اقدامات احتیاطی را انجام دهید تا HIV را به دیگران انتقال ندهید.


تست های غربالگری آنتی بیوتیک

این آزمایش ها برای تشخیص نوع پروتئینی است که بدن شما در پاسخ به عفونت اچ آی وی، 2 تا 8 هفته بعد از فعالیت ویروس تولید میکند. این آزمایشات به عنوان آزمایش ایمنی یا آزمایش  ELISA نامیده می شوند و معمولا دقیق هستند، اما عواقب اولیه را تشخیص نمی دهند.
در این آزمایش معمولا تکنسین یک نمونه خون کوچک را از فرد می گیرد و آن را برای انجام آزمایش به آزمایشگاه ارسال می کند. برخی از آزمایشات ایمنی از ادرار یا مایعات دهان فرد (نه بزاق) برای این آزمایش استفاده می کنند، اما در این موارد آنتی بادی های زیادی وجود ندارد، بنابراین ممکن است نتیجه مثبت را حتی اگر شخص آلوده شده باشد، دریافت نکنید و این یک جواب منفی نادرست باشد.
در نسخه های سریع این آزمایش و با استفاده از برداشت خون و مایعات می توانید نتایج کمتر از 30 دقیقه هم  داشته باشید، اما ممکن است جواب های منفی کاذب و نادرست نیز داشته باشند.

 

تست های ترکیبی آنتی بادی / آنتی ژن

 این تستها می توانند اچ آی وی را به زودی و حدود 20 روز زودتر از آزمایش های غربالگری آنتی بیوتیک تشخیص دهند. آنها آنتی ژن HIV و یک پروتئین به نام P24 که بخشی از ویروس است و تا 2-4 هفته پس از عفونت ویرووس به وجود می آید را بررسی می کنند، همچنین آنتی بادی های  HIVنیز در این تست دیده می شود.
یک آزمایش سریع آنتی بادی / آنتی ژن می تواند نتایج را در 20 دقیقه به شما بدهد.


تست  RNA

این تست به نظر می رسد می تواند ویروس را  حدود 10 روز پس از اینکه شما در معرض ابتلا قرار گرفتید، تشخیص دهد اما  با این حال آزمایشی گران است، بنابراین معمولا این آزمایش اولین انتخاب نیست. اما اگر شما در معرض خطر بالایی هستید و علائم آنفلوانزا دارید، ممکن است پزشک شما از آن استفاده کند.

 

نتایج و آزمایشات پیگیری تشخیص HIV

نتیجه مثبت بدین معنی است که اثرات اچ آی وی وجود دارد. اگر تستی سریع داشتید، باید یک آزمایش آزمایشگاهی استاندارد برای تایید آن دریافت کنید. اگر آزمایش آزمایشگاهی داشتید، آزمایش های دقیق تر روی نمونه خون شما می تواند تشخیص را تایید کند مانند:
تمایز آنتی بادی بین HIV-1 و HIV-2
تست غربالگری غربی یا غیر مستقیم فلوئورسانس(یک تکنیک برای تعیین محل آنتی ژن در بافت ها در واکنش با آنتی بادی با یک رنگ فلورسنت با برچسب)
آزمون اسید نوکلئیک  HIV-1، که به دنبال ویروس شما  است
آزمون  RNA


اگر در طی 3 ماه اول پس از اینکه آلوده شدید و یا در معرض ابتلا به HIV قرار گرفتید آزمایش داده اید یک آزمایش دیگر را در 6 ماه بعدی انجام دهید تا مطمئن شوید.


چه موقع برای HIV باید آزمایش داد؟

شما می توانید یک عفونت HIV داشته باشید اگر:
چندین شریک جنسی داشته اید
داشتن رابطه جنسی بدون اطلاع از این که  چطور از خود در برابر فردی که HIV مثبت دارد یا می تواند داشته باشد محافظت کند، از جمله داشتن رابطه جنسی با کسی که سابقه جنسی اش را نمی دانید.
مصرف داروهای تزریقی با سوزن، سرنگ یا تجهیزات دیگری که شخص دیگری برای اولین بار از آن استفاده کرده است
آیا تا به حال برای هر گونه بیماری منتقل شده از راه های جنسی از جمله تبخال و هپاتیت آزمایش شده اید؟
برای مواد مخدر یا پول، رابطه جنسی داشته باشید
داشتن رابطه جنسی با کسی که سابقه ی هر یک از این موارد داشته باشد

**زنان باردار نیز باید آزمایش شوند.

همچنین دکتر شما در مطب خود هم می تواند یک آزمایش HIV انجام دهد. آزمایشگاه ها و درمانگاه هایی که آزمایشات HIV را انجام می دهند نتایج خود را مخفی نگه می دارند؛ برخی ممکن است آزمایشات ناشناس انجام دهند.

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید