preloader

درمان پسرک ناشنوا با پیوند شنوایی ساقه مغز


درمان پسرک ناشنوا با پیوند شنوایی ساقه مغز
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10789 اشتراک گذاری :

به لطف شیوه درمانی پیوند شنوایی ساقه مغز، برای نخستین بار در آمریکا، یک پسربچه سه ساله ناشنوا، می‌تواند بشنود. حالا «گریسون» از شنیدن سر و صدای اطراف لذت می‌برد و به آنها واکنش نشان می‌دهد.

«گریسون کلمپ» بدون اعصاب حلزونی یا همان اعصاب شنوایی که سیگنال‌های شنوایی را از گوش داخلی به مغز می‌برند، به دنیا آمده بودند. چون اعصاب حلزونی در او وجود نداشت، پیوند حلزون نمی‌توانست به او کمک کند.

سپس پدر و مادر گریسون او را به بیمارستان دانشگاه کارولینای شمالی بردند تا در آنجا، یک شیوه درمانی دیگر روی او آزمایش شود، سه هفته پیش برای نخستین بار در آمریکا پیوند شنوایی ساقه مغز در مورد او انجام شد.

تصور کنید که قسمتی از یک جاده خراب باشد و بعد شما بتوانید از میانبری، محموله‌ای را به تکه سالم جاده برسانید تا به مقصد نهایی برسد.

شیوه درمانی پیوند شنوایی ساقه مغز یا Auditory Brainstem Implant که به صورت مخفف به آن ABI می‌گویند، همین کار را می‌کند، یعنی در فردی که اعصاب شنوایی‌اش آسیب دیده، سیگنال‌های شنوایی را به قسمتی از مسیر عصب شنوایی می‌رساند که سالم است، می‌رساند تا سیگنال‌ها از آنجا به قشر شنوایی مغز برسند و درک شوند.

 

لبته شیوه درمانی ABI تازگی ندارد، اما تا حالا در آمریکا در مورد اطفال انجام نشده بود و فقط در مورد بیمارانی که تومور مغزی یا بیماری نوروفیبروماتوز ۲ داشتند، استفاده می‌شد.

تا حالا در سطح دنیا مجموعا حدود هزار عمل ABI انجام شده است. در اروپا پیش از این، ABI در موارد محدودی در مورد کودکان انجام شده است و سه هفته پیش گریسون نخستین کودکی در آمریکا شد که ABI کرد.

ABI در اطفال بهتر است که در سنین خیلی پایین انجام شود، چون در این سنین مغز در حال رشد و حالت پویایی دارد که می‌تواند خود را با شرایط تطبیق بدهد و از عهده پردازش پیام‌ها شنوایی برآید. در واقع ۹ ماهگی بهترین سن برای انجام این عمل است، عملی که البته که در اروپا برای انجامش باید شصت هزار یورو هزینه کرد.

منبع: شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید