preloader

آنچه باید در مورد علائم سکته مغزی بدانیم


آنچه باید در مورد علائم سکته مغزی بدانیم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15521 اشتراک گذاری :

در این مطلب که از بین تازه های تندرستی انتخاب کرده ایم به توضیح علائم و نشانه های احتمالی سکته مغزی می پردازیم.

سکته مغزی همواره یک وضعیت اورژانسی نگران کننده محسوب می شود. در ایالات متحده آمریکا هر 40 ثانیه یک نفر به سکته مغزی دچار می شود و هر چهار دقیقه یک نفر جان خود را از دست می هد. به عبارت دیگر هر ساله 795000 سکته مغزی رخ می دهد که 137000 مورد آن منجر به مرگ قربانی می شود. بعد از بیماری های قلبی و سرطان، سکته مغزی سومین علت مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا به حساب می آید.

تمام سکته های مغزی قابل پیشگیری نیستند اما با این وجود بسیار مهم است که با علائم اولیه سکته مغزی آشنا باشید و در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کنید. سکته مغزی به بافت مغز آسیب می زند اما اگر برای درمان آن به سرعت عمل شود و فرد بیمار به اتاق مخصوص سکته مغزی در اورژانس منتقل شود می توان از میزان آسیب های احتمالی آن کم کرد.

علائم هشدار دهنده سکته مغزی

همه ی افراد باید با علائم هشدار دهنده سکته مغزی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم آشنا باشند. اگر چنانچه با هر کدام از این علائم مواجه شدید بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

  • احساس ضعف در یک دست، بازو و یا پا
  • بی حسی در یک طرف بدن
  • سیاهی رفتن چشم و یا از دست دادن قدرت بینایی به صورت ناگهانی و به ویژه در یک چشم
  • مشکل ناگهانی در حرف زدن
  • عدم توانایی در درک صحبت های دیگران
  • سرگیجه و از دست دادن تعادل
  • سردرد شدید به صورت ناگهانی و ادامه دار

در هنگام بروز سکته مغزی چه باید کرد؟

سرعت شناسایی و اقدام برای درمان در مورد سکته مغزی بسیار مهم است. علائم هشدار دهنده می توانند از چند دقیقه تا چند روز قبل از سکته بروز کنند. در یک نظر سنجی معلوم شد که بیش از 97 درصد افراد بالای 50 سال از علائم هشدار دهنده سکته مغزی باخبر نیستند. تمام افراد (به ویژه آنهایی که در معرض سکته مغزی هستند) باید این علائم را بدانند و همچنین بدانند که بعد از مواجه شدن با آن چه باید بکنند. در ادامه به یک لیست که توسط انجمن سکته مغزی آمریکا تدوین شده است خواهیم پرداخت.

اگر جواب هر کدام از سوالات زیر درست باشد این احتمال وجود دارد که شما با سکته مغزی مواجه شده اید:

  • از فرد مشکوک به سکته مغزی بخواهید که لبخند بزند. آیا یک طرف صورت او به نسبت طرف دیگر پایین تر است و حالت افتادگی دارد؟
  • از آن شخص بخواهید که هر دو دست خود را بالا ببرد. آیا یک دست بی اراده پایین می آید؟
  • از آن شخص بخواهید که یک جمله ساده را تکرار کند. آیا کلمات گنگ و نامفهوم هستند؟ آیا قادر است که جملات را به درستی تکرار کند؟

اگر جواب هر کدام از سوالات بالا مثبت است، زمان بسیار مهم می شود. به سرعت با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید و یا بیمار را به بیمارستان منتقل کنید. در این حالت سلول های مغز در حال از بین رفتن هستند.

هنگامی که سکته مغزی اتفاق می افتد، اقدام سریع بسیار حیاتیست. اگر فکر می کنید که خودتان و یا یکی از اطافیانتان سکته مغزی کرده است بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. احتمالا بلافاصله شما یا آن فرد را به اورژانس منتقل می کنند و مراحل درمانی را آغاز می کنند.

از دهه 80 میلادی، محققان روش های دقیقی را برای تشخیص سریع، امن و موثر برای شناسایی وسعت، محل دقیق سکته مغزی و ماهیت رگ های خونی که باعث بروز سکته شده اند را کشف کرده و به کار می برند. هدف از درمان سکته مغزی این است که جریان خون را قبل از آسیب دیدن بخش هایی از مغز، در کل مغز دوباره برقرار کنند. مدت زمانی که می توان این کار را انجام داد بسیار محدود است. برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به سلول های مغز و بروز معلولیت، درمان باید در حداکثر 60 دقیقه بعد از بروز علائم سکته مغزی انجام شود.

داروهای مخصوصی که برای درمان لخته های خونی به کار می روند باید ظرف حداکثر سه ساعت بعد از بروز علائم به بیمار داده شوند. البته این مقدار زمان هر چقدر کمتر باشد و دارو زودتر به بیمار داده شود بهتر خواهد بود.

مهمترین هدف محققان در تحقیقات جدید، پیدا کردن یک راه در مانی جدید است که بتوان به کمک آن قبل از از رسیدن جریان خون به مغز، از مغز محافظت کرد که به کمک این روش شانس بقا افزایش یافته و شانس میزان معلولیت کاهش می یابد.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید