preloader

کدام بیماری ها با چاقی در ارتباط هستند؟


کدام بیماری ها با چاقی در ارتباط هستند؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14092 اشتراک گذاری :

چاقی یک اصطلاح بوده که اینگونه تعریف می شود: "به افرادی که وزن آنها حداقل 20 درصد از وزن طبیعی برای قدشان بیشتر است چاق گفته می شود." چاقی خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش می دهد:

 

  • بیماری های قلبی و سکته قلبی
  • فشار خون بالا
  • دیابت
  • برخی از انواع سرطان
  • بیماری های کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا
  • آرتروز
  • نقرس
  • مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب (آپنه به حالتی گفته می شود که تنفس فرد مبتلا برای مدت کوتاهی در خواب متوقف می شود) و آسم

البته این بدان معنی نیست که هر کسی که چاق باشد به تمام این بیماری ها مبتلا می شود بلکه به این معنیست که چاقی خطر ابتلای این افراد به این بیماری ها را نسبت به افراد با وزن متناسب بیشتر می کند. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به هر کدام از این بیماری ها نیز وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به آن بیماری بیشتر می شود.

همچنین مهم است که تمرکز وزن شما در کدام قسمت بدن شما قرار دارد. اگر ساختار بدن شما "سیب" شکل بوده و بیشتر اضافه وزن شما در اطراف شکم شما قرار دارد، احتمال ابتلا به این بیماری ها نسبت به افراد چاقی که بدن آنها "گلابی" شکل بوده و بیشتر اضافه وزن آنها در اظراف لگن و باسن قرار دارد بیشتر است.

در ادامه به بررسی دقیق تر این هفت بیماری که با چاقی در ارتباط هستند خواهیم پرداخت.

بیماری های قلبی و سکته قلبی

اضافه وزن باعث می شود که احتمال ابتلای شما به فشار خون بالا و کلسترول خون بالا بیشتر شود. هر دوی این بیماری با ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی ارتباط مستقیم دارند.

البته خبر خوب این است که کاهش وزن می تواند این احتمال را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که 5 تا 10 درصد کاهش وزن می تواند به کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی و بیماری های قلبی کمک کند.

دیابت نوع 2

بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند معمولا دچار دیابت نوع 2 هستند. شما می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به کمک کاهش وزن، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و ورزش کمتر کنید.

اگر در حال حاضر به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا هستید، کاهش وزن و افزایش میزان فعالیت های بدنی می تواند به کنترل سطح قند خون شما کمک کند تا جایی که حتی ممکن است به مقدار کمتری داروی دیابت نیاز داشته باشید.

 

سرطان

سرطان روده بزرگ، سرطان پستان (بعد از یائسگی)، سرطان دیواره رحم، سرطان کلیه و سرطان مری با چاقی در ارتباط است. برخی از مطالعات نیز ارتباط بین چاقی و سرطان های کیسه صفرا، تخمدان و لوزالمعده را گزارش کرده اند.

 

بیماری های کیسه صفرا

بیماری های کیسه صفرا و سنگ های کیسه صفراوی در افراد چاق شایعتر است.

از طرفی کاهش وزن، از دست دادن سریع وزن و یا از دست دادن مقدار زیادی از وزن نیز خطر ابتلا به این بیماری مرتبط با کیسه صفرا را افزایش می دهد. کاهش وزن به اندازه ی نیم کیلوگرم در هفته می تواند این خطر را کمتر کند.

 

آرتروز

آرتروز یک بیماری شایع در مفاصل بدن است که اغلب در زانو، لگن و پشت بروز می کند. اضافه وزن موجب وارد آمدن اضافه بار بیشتر بر روی این مفاصل شده و خطر ابتلا به آرتروز را بیشتر می کند.

کاهش وزن می تواند این فشار را کم کرده و ممکن است تا حدودی علائم بیماری آرتروز را کم کند.

 

نقرس

نقرس یک بیماریست که بر مفاصل تاثیر می گذارد. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که میزان اسید اوریک خون شما بیشتر از حد طبیعی باشد. اسید اوریک اضافه می تواند موجب ایجاد کریستال هایی شوند که در مفاصل رسوب می کنند.

نقرس در افراد چاق شایع تر است. کاهش وزن سریع می تواند باعث بدتر شدن نقرس شما شود لذا چنانچه تصمیم دارید که لاغر شوید حتما با پزشک مشورت کنید.

آپنه خواب

آپنه خواب یک بیماری تنفسی است که با اضافه وزن مرتبط است.

آپنه خواب می تواند منجر به ایجاد توقف های کوتاه در تنفس در هنگام خواب و یا خر و پف های شدید شود. آپنه همچنین منجر به احساس خواب آلودگی روزانه و افزایش احتمال بیماری های قلبی و سکته می شود.

کاهش وزن می تواند باعث بهبود علائم آپنه خواب شود.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید