preloader

10 نوع از بدترین بیماری هایی که سیگار کشیدن باعث ابتلا به آنها می شود


10 نوع از بدترین بیماری هایی که سیگار کشیدن باعث ابتلا به آنها می شود
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12473 اشتراک گذاری :


کشیدن سیگار شما را خواهد کشت ، اما قبل از آن می تواند  شما را به  بیماری های بسیار وحشتناکی مبتلا کند. در اینجا برخی از وحشتناک ترین بیماری های ناشی از کشیدن سیگار را بیان می کنیم :


سرطان ریه

افراد از سرطان ریه  بیشتر از هر نوع سرطان دیگری می میرند. سیگار کشیدن عامل شماره یک خطر ابتلا به سرطان ریه است. مسئول 87 درصد از مرگ و میر سرطان ریه کشیدن سیگار است شانس زنده ماندن شما را از پنج سال پس از تشخیص سرطان از 5 به کمتر از 1 می رساند.

 


COPD یا بیماری انسداد مزمن ریوی

COPD   بیماری  انسداد ریوی است  که باعث می شود شما  سخت تنفس کنید. این امر باعث ناتوانی جدی در تنفس و مرگ زودرس می شود این بیماری معمولا با یک فعالیت شدید شروع می شود ، مانند بازی با نوه، پس از آن معمولا بدتر می شود، تا زمانی که بالا رفتن از پله ها یا حتی راه رفتن برای فرد طاقت فرسا و یا غیر ممکن می شود . بیماری  می تواند فرد را  خانه نشین کند تا جایی که  دیگر حتی خود شخص قادر به انجام  کار های خود  یا  معاشرت با دوستان نیست حدود 80 درصد از تمام COPD ها به علت مصرف سیگار ایجاد می شود  COPD سومین عامل مرگ و میر در ایالات متحده است.


 بیماری قلبی

 سیگار کشیدن تقریبا به تمام اعضای بدن ، از جمله قلب آسیب می رساند. سیگار کشیدن می تواند موجب انسداد و تنگی عروق شده، و به این ترتیب خون و اکسیژن کمتری به قلب جریان می یابد در زمانی که مصرف سیگار در ایالات متحده کاهش پیدا کرد، نرخ بیماری های قلبی نیزکاهش  یافت. با این حال، بیماری های قلبی هنوز هم یک علت  اصلی مرگ و میر در ایالات متحده باقی مانده است.


سکته مغزی

از آنجا که سیگار کشیدن شریان ها را تنگ می کند، می تواند موجب سکته مغزی شود سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون به مغز شما موقتا قطع شود. سلولهای مغز از اکسیژن محروم و شروع به از بین رفتن می کنند . سکته مغزی می تواند باعث فلج، لکنت زبان شده ، عملکرد مغز را تغییر داده و موجب مرگ شود. سکته مغزی چهارمین علت مرگ و میر در ایالات متحده و یکی از علل اصلی ناتوانی بزرگسالان است.


 آسم

آسم یک بیماری مزمن ریه است که باعث می شود حرکت هوا در داخل و خارج از ریه ها سخت شود این کار را شما به عنوان "تنفس" می شناسید . دود سیگار موجب تحریک راه های هوایی شده و می تواند  باعث حملات ناگهانی و شدید آسم گردد. آسم یک بیماری جدی است که 25 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده. سیگار کشیدن باعث می شود آسم بدتر شود.

 

اثرات باروری در زنان

سیگار کشیدن می تواند حاملگی های خارج رحمی در زنان ایجاد کند، حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که لقاح تخمک در جایی غیر از رحم انجام می گیرد  این تخمک نمی تواند زنده بماند، و اگر درمان نشود، می تواند برای مادر خطر جانی داشته باشد . سیگار کشیدن نیز باعث کاهش باروری می شود  به این معنی که فرد را برای باردار شدن با مشکل روبرو می کند


تولد بچه هایی با وزن کم و نارس

اثرات سیگار کشیدن نه تنها بر سلامت مادر موثر است ، بلکه روی نوزاد هم تاثیر می گذارد .سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند باعث تولد نوزادان  زودتر از موعد مقرر و یا با وزنی  پایین شود. بچه هایی که  خیلی زود و یا خیلی کوچک متولد می شوند  خطر ابتلا به بیماری ها  و حتی مرگ در آنان بیشتر است.

 

دیابت

اگر سیگاری هستید احتمال دارد به دیابت نوع 2 مبتلا شوید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای افراد سیگاری از افراد غیر سیگاری 30 تا 40 درصد بالاتر است. علاوه بر این سیگار کشیدن خطر ابتلا به عوارض ابتلا به دیابت مانند  بیماری های قلبی  و کلیوی، جریان خون ضعیف به پا و ساق پا (که منجر به عفونت و قطع عضو است)، کوری و آسیب های عصبی را افزایش می دهد.

 


 کوری، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا(لکه زردی) وابسته به سن

 سیگار کشیدن می تواند شما را کور کند سیگار با  صدمه به  چشم شما می تواند باعث از دست دادن بینایی گردد. دژنراسیون ماکولا یا همان لکه زرد وابسته به افزایش سن است که با سیگار کشیدن ایجاد می شود. این عامل ،علت اصلی نابینایی در بزرگسالان  در سنین 65 سال و بالاتر است.


 بیش از 10 نوع از انواع  دیگر سرطان ها  از جمله سرطان روده بزرگ، دهانه رحم، کبد، معده و پانکراس

در واقع، تمام سرطانها می توانند از کشیدن سیگار ناشی شوند.هم برای  مبتلا یان به سرطان و هم کسانی که یکبار سرطان داشته و بهبود یافته اند  کشیدن سیگار می تواند احتمال توسعه  مجدد و بیشتر سرطان اولیه  را افزایش یابد  . در حال حاضر ما می دانیم که ترک سیگار باعث به حداقل رساندن شانس ابتلا به اکثر انواع  سرطان ها ، از جمله کبد و روده بزرگ شده و  میزان زنده ماندن بیماران مبتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: lung
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید