preloader

چگونه نوشابه ها روی بدن تاثیر می گذارند


چگونه نوشابه ها روی بدن تاثیر می گذارند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11103 اشتراک گذاری :

 

نوشیدنی های شیرین یکی از عوامل اصلی مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت نوع 2 و پوسیدگی دندان در نظر گرفته می شوند اما آیا تا کنون فکر کرده اید آنچه که این نوشیدنی با بدن شما پس از مصرف آن انجام می دهد چیست؟ داده هایی از یک تحقیق وجود دارد که توضیح می دهد که در یک ساعت پس از نوشیدن یک قوطی کوکا کولا در بدن چه اتفاقی رخ می دهد است.


با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، حدود نیمی از جمعیت ایالات متحده آمریکا هر روز نوشابه های شیرین می نوشند این نوشیدنی بالاترین میزان مصرف را در میان جوانان و نوجوانان دارد.
 

حدود 10 قاشق چایخوری شکر در یک لیوان نوشابه وجود دارد و این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی WHO مصرف بیش از 6 قاشق چای خوری شکر را در روز توصیه نمی کند در نتیجه نوشیدن فقط یک وعده نوشابه در روز می تواند برای استاندارد مصرف قند ما اضافی باشد.

به این ترتیب، جای تعجب نیست که مصرف نوشابه ها با بروز مجموعه ای از مشکلات سلامتی مرتبط است. افرادی که روزانه 1تا2 قوطی نوشابه  می نوشند به احتمال  26 درصد بیشتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند . اخبار پزشکی بر اساس تحقیقات انجام شده این ادعا را دارد که هر سال حدود 187000 نفراز مصرف نوشیدنی های شیرین می میرند.


در حال حاضر مشخص شده که آسیب 330 میلی لیتر از کوکا کولا می تواند به بدن در عرض 1 ساعت پس از مصرف آسیب وارد آورد
کوکا کولا از نظر چگونگی تحریک مراکز لذت مغز با هروئین مقایسه شده است. 
 

شیرینی شدید کوکا کولا به عنوان یک نتیجه از مقدار قند بالای آن به سرعت وارد بدن می شود  با این حال، اسید فسفریک در نوشیدنی باعث می شود شیرینی آن را خیلی حس نکنیم
 

سطح قند خون به طور چشمگیری در عرض 20 دقیقه پس از نوشیدن کولاافزایش می یابد و باعث می شود پشت سر هم انسولین ترشح شود. کبد پس از آن مقادیر بالایی از قند را به چربی تبدیل می کند

در دقیقه 40، تا همه کافئین از کولا جذب بدن می شود و باعث اتساع مردمک چشم و افزایش فشار خون می شود. در این مقطع، گیرنده های آدنوزین در مغز مسدود شده واز خستگی جلوگیری می شود
 

پنج دقیقه بعد، تولید دوپامین افزایش می یابد - یک انتقال دهنده عصبی است که به کنترل مراکز لذت و پاداش مغز کمک می کند. با توجه به داده ها، روشی که کوکا کولا این مراکز را تحریک می کند قابل مقایسه با اثرات هروئین است.

منبع: MNT
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید