preloader

چگونه از بروز سکته مغزی دوم پیشگیری کنیم؟


چگونه از بروز سکته مغزی دوم پیشگیری کنیم؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14318 اشتراک گذاری :

بعد از اینکه با سکته مغزی اول مواجه شدید، باید بسیار مواظب باشید، زیرا که امکان بروز سکته مغزی دوم نیز وجود دارد. این قضیه کاملا منطقی است. اما خبر خوب این است که کارهای زیادی وجود دارد که شما میتوانید برای پیشگیری از بروز سکته ی دوم انجام دهید. مصرف داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است، انجام تمرینات توانبخشی بعد از سکته مغزی و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می تواند به شما کمک کند.

داروهایتان را مصرف کنید

شما برای پیشگیری از بروز سکته مغزی نیاز دارید تا داروهایتان را طبق دستور پزشک مصرف کنید. مطمئن شوید که هر روز داروهایتان را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف می کنید و مصرف آنها را مگر با دستور پزشک متوقف نمی کنید. فراموش نکنید که متوقف کردن مصرف داروهایتان به معنی افزایش احتمال بروز سکته ی مغزی بعدی است.

سایر بیماری های خود را کنترل کنید

شما می توانید با مدیریت سایر بیماری ها و مشکلات سلامتی خود از خطر بروز سکته مغزی دوم پیشگیری کنید. فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت می توانند خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهند.

اگر شما با هر کدام از این بیماری ها مواجه هستید می توانید با ایجاد تغییراتی ساده در سبک زندگی خود (مانند ترک سیگار، تغذیه سالم، و فعالیت بدنی) آنها را مدیریت کنید. در صورتی که نمی توانید به کمک تغییر در سبک زندگی این مشکلات را مدیریت کنید حتما به پزشک مراجعه کنید تا به کمک دارو این عارضه ها را کنترل کنید.

در برنامه های توانبخشی سکته مغزی شرکت کنید

شرکت در برنامه های توانبخشی سکته مغزی می تواند به شما کمک کند که روش های کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی را فرا بگیرید. برنامه های توانبخشی سکته مغزی باید مخصوص شما طراحی شود و زیر نظر پزشک یا متخصص توانبخشی انجام شود.

این برنامه ها به شما کمک می کند تا توانایی هایی را که بر اثر سکته مغزی از دست داده اید را بازیابی کنید و یا از سایر تواناییهایتان برای جبران این ناتوانی ها استفاده کنید. همچنین به شما در پیشگیری از بروز سکته مغزی دوم کمک می کند.

علاوه بر موارد بالا، در این برنامه ها به شما آموزش داده می شود که چگونه با فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و افسردگی مقابله کنید. همچنین به شما در داشتن یک برنامه ورزشی مناسب و ترک سیگار کمک می کنند. از طرفی تیم معالج شما می توانند در تصمیم گیری برای بهبود سبک زندگی به شما کمک کرده و مشاوره بدهند.

اگر پزشک شما در مورد توانبخشی سکته مغزی صحبتی با شما انجام نمی دهد، حتما خودتان پیشنهاد این کار را به ایشان داده و در صورت موافقت پزشک حتما آن را انجام دهید.

ایجاد تغییر در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی می تواند به شما در پیشگیری از بروز سکته مغزی دوم کمک کند. از طرفی این تغییرات می توانند کیفیت زندگی شما را بالاتر برده و به شما کمک کنند که زندگی طولانی تری داشته باشید. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  • ترک سیگار و دوری از افراد سیگاری: اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید و اگر سیگار نمی کشید سعی کنید از محیط هایی که دود سیگار وجود دارد دوری کنید. برای ترک سیگار می توانید از پزشکتان مشورت بگیرید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید: بعد از سکته مغزی، شما معمولا قادر به انجام حرکات ورزشی خواهید بود. پزشکان نیم تا یک و نیم ساعت فعالیت بدنی متوسط را برای این دسته از بیماران توصیه می کنند. سه روز در هفته و هر نوبت نیم ساعت می تواند یک برنامه زمانی خوب برای شما باشد. شما می توانید این نیم ساعت را به سه بازه زمانی 10 دقیقه ای تقسیم کنید. پزشک در این زمینه می تواند بیشتر به شما کمک کند.
  • غذاهای سالم بخورید: غذاهای سالم عبارتند از میوه ها، سبزیجات، غذاهای با فیبر بالا و غذاهایی که چربی اشباع شده، سدیم، چربی ترانس و کلسترول پایینی دارند. دو نوبت مصرف ماهی در هفته توصیه می شود. ماهی های چرب حاوی اسید های چرب امگا 3 بیشتر توصیه می شوند.
  • وزن مناسب داشته باشید: داشتن اضافه وزن می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت شده که این بیماری ها نیز می توانند احتمال ابتلا به سکته مغزی را بالا ببرند.
  • مصرف الکل را متوقف کنید. الکل علاوه بر مشکلات عرفی و قانونی می تواند برای بدن شما نیز مضر باشد.
  • واکسن آنفلوانزا را هر سال دریافت کنید.
  • اگر احساس افسردگی می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید