preloader

جهش ژنتیکی تصادفی: علت اصلی بیشتر سرطان ها


جهش ژنتیکی تصادفی: علت اصلی بیشتر سرطان ها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13009 اشتراک گذاری :

محققان دانشگاه جانز هاپکینز می گویند: سرطان با بدشانسی در ارتباط است. البته با این وجود که حدود یک سوم سرطان ها با عوامل محیطی و یا وراثتی در ارتباط هستند، تحقیقات اخیر نشان می دهد که علت اصلی دو سوم مابقی سرطان ها جهش ژنتیکی تصادفی می باشد.

جهش ژنتیکی زمانی اتفاق می افتد که سلول های بنیادی تقسیم می شوند. سلول های بنیادی تولید شده جایگزین سلول های مرده می شوند. اگر در جریان تقسیم سلول های بنیادی اشتباهی رخ دهد و جهش اتفاق افتد، سلول های سرطانی به وجود می آیند. هرچه تعداد اشتباهات در این فرایند بیشتر باشد، احتمال رشد خارج از کنترل سلول های سرطانی بالا رفته و فرد دچار سرطان می شود.

اگرچه سبک زندگی ناسالم مثل سیگار کشیدن عامل تعیین کننده ای در ابتلای فرد به سرطان می باشد، بدشانسی در جهش ژنتیکی نقش تعیین کننده ای در رشد انواع سرطان ها دارد. علت تمام سرطان ها ترکیبی است از عوامل محیطی، عوامل موروثی و بدشانسی. افرادی که در معرض عوامل سرطان زا هستند و سرطان نمی گیرند در واقع افراد خوش شانسی هستند.  بنابراین تمرکزبیشتری باید بر روی تشخیص به موقع سرطان وجود داشته باشد تا سلول های سرطانی در اوایل دوران رشدشان کنترل و نابود شوند.

مناطقی از بدن که در آن ها تعداد تقسیمات سلول های بنیادی بیشتری انجام می شود، یبشتر در معرض ریسک سرطان هستند. به عنوان مثال تعداد تقسیمات سلولی روده بزرگ 4 برایر روده کوچک است. این مسئله نرخ بالاتر سرطان روده بزرگ را در مقایسه با سرطان روده کوچک، توضیح می دهد.

نتیجه مهمی که از این بحث گرفته می شود، این است که تشخیص به موقع سرطان در مراحل ابتدایی کلید اصلی کنترل این بیماری مهلک می باشد. 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید