preloader

علائم و عوامل بیماری دیابت نوع 2


علائم و عوامل بیماری دیابت نوع 2
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11343 اشتراک گذاری :

 

دیابت نوع 2 که به عنوان دیابت بزرگسالان یا دیابت غیر وابسته به انسولین هم شناخته می شود یک وضعیت حاد است که روی سوخت و ساز قند (گلوکز) در بدن اثر می گذارد. بیمارانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند دو اتفاق ممکن است در بدن آنها بیفتد:

  • بدن آنها در برابر تاثیرات انسولین (هورمونی که حرکت قند خون در داخل سلول ها را کنترل می کند) مقاومت می کند.
  • پانکراس این افراد انسولین کافی را برای نرمال نگه داشتن سطح گلوکز ترشح نمی کند.

دیابت نوع 2 بیشتر در بزرگسالان شایع است. البته در کودکانی که چاق هستند هم احتمال ابتلا به آن وجود دارد. هنوز درمانی برای بیماری دیابت نوع 2 شناخته نشده است ولی فرد بیمار می تواند شرایط بیماری اش را با تغذیه ی سالم، ورزش کردن و کنترل وزن  کنترل کند و جلوی بدتر شدن بیماری اش را بگیرد. اگر در مواردی تنها ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب برای کنترل قند خون کارساز نباشد ممکن است برای بیمار داروهای دیابت یا انسولین هم تجویز شود.

 

علائم بیماری دیابت نوع 2

علائم بیماری دیابت نوع 2 خیلی به آهستگی خودشان را نشان می دهند. در واقع ممکن است شخص بیمار این بیماری را برای سال ها داشته باشد ولی متوجه آن نباشد، از این رو به دیابت، بیماری خاموش گفته می شود. موارد زیر می تواند جزو علائم بیماری دیابت نوع 2 باشد:

  1. افزایش تشنگی و تکرر ادرار: اجتماع بیش از حد قند در خون باعث می شود مایعات از بافت های بدن کشیده شوند که این باعث تشنگی فرد می شود و در نتیجه فرد بیشتر آب می خورد و بیشتر نیاز به تخلیه ی ادرار دارد.
  2. افزایش گرسنگی: وقتی میزان انسولین کافی نباشد، قند درون سلول ها به خوبی حرکت نمی کند و در نتیجه ماهیچه ها و سایر اعضای بدن زود انرژی خودشان را از دست می دهند که این مسئله باعث می شود فرد زود به زود احساس گرسنگی کند.
  3. کاهش وزن: همان طور که در بالا گفته شد فرد بیمار بیشتر احساس گرسنگی می کند و غذا می خورد ولی با این وجود به دلیل اینکه سوخت و ساز گلوکز به خوبی انجام نمی شود بدن از سوخت های دیگری که در ماهیچه ها ذخیره شده است استفاده می کند. و یا اینکه کالری ای که از غذاها دریافت می شود به عنوان گلوکز اضافه از طریق ادرار دفع می شود، فرد دچار کاهش وزن می شود.
  4. احساس خستگی و کوفتگی: وقتی قند به سلول ها نمی رسد، فرد زود احساس خستگی می کند و بی حوصله می شود.
  5. تاری دید: وقتی قند خون خیلی بالا باشد، مایعات از عدسی چشم کشیده می شود و این باعث تاری دید می شود.
  6. دیر خوب شدن زخم یا عفونت مکرر: دیابت نوع 2 روی مقاومت بدن در برابر عفونت ها و ترمیم زخم اثر می گذارد.
  7. ایجاد نواحی تیره روی پوست : برخی از افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می برند نواحی تیره ای روی پوستشان دارند در این بیماران نواحی چین ها مثل زیر بغل و گردن حالت برجسته و مخملی پیدا می کند. به این بیماری پوستی آکانتوز نیگریکاس می گویند . این بیماری ممکن است یکی از علائم این مسئله باشد که بدن در برابر انسولین مقاومت می کند.

 دلایل بیماری دیابت نوع 2

بیماری دیابت نوع 2 زمانی اتفاق می افتد که بدن در برابر انسولین از خودش مقاومت نشان می دهد یا اینکه پانکراس فرد انسولین کافی ترشح نمی کند. علت دقیق این بیماری هنوز ناشناخته است با این وجود ژن ها و فاکتور های محیطی ای مثل اضافه وزن و کم تحرکی هم ممکن است باعث این بیماری شوند.

 

انسولین چیست و چگونه کار می کند؟

انسولین یک هورمون است که از غده ای که در قسمت پشت و زیر شکم قرار دارد(پانکراس) ترشح می شود. پانکراس انسولین را به داخل خون ترشح می کند. این انسولین در داخل خون گردش می کند و باعث می شود قند خون وارد سلول ها شود و سطح قند خون کاهش یابد و به موازات اینکه سطح قند خون پایین می آید ترشح انسولین هم کاهش می یابد.

 

نقش گلوکز در بدن

گلوکز نوعی قند است که یک منبع مهم انرژی برای سلول های بدن است و سوخت مورد نیاز عضلات و بافت های بدن را تامین می کند. در بدن یک فرد سالم فرآیند های زیر انجام می شود:

  1. گلوکز از دو منبع مهم بدست می آید :غذا و کبد
  2.  قند جذب خون بدن می شود و توسط انسولین وارد سلول ها می شود.
  3.  کبد گلوکز را ذخیره و تولید می کند.
  4. وقتی سطح گلوکز پایین می آید مثلا زمانی که مدتی است غذا نخورده اید کبد گلیکوژن را تجزیه و به گلوکز تبدیل می کند تا سطح گلوکز خون را در حالت نرمال نگه دارد.

در افرادی که بیماری دیابت نوع 2 دارند این مراحل گفته شده به خوبی انجام نمی شود و به جای اینکه قند در داخل سلول ها حرکت کند در خون جمع می شود و سطح قند خون بالا می آید .سلول های تولید کننده ی انسولین در پانکراس مجبور می شوند انسولین بیشتری تولید کنند و در نهایت این سلول ها هم آسیب می بینند و نمی توانند انسولین کافی را برای تامین نیازهای بدن ترشح کنند.

در بیماری دیابت نوع 1 که خیلی زیاد شایع نیست، سیستم ایمنی بدن سلول های تولید کننده ی انسولین را از بین می برند در نتیجه انسولین خون خیلی کم می شود و یا ممکن است هیچ انسولینی ترشح نشود. 

منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید