preloader

والدین کودکانی که دچار چاقی هستند چگونه باید با مشکل فرزندشان برخورد کنند؟


والدین کودکانی که دچار چاقی هستند چگونه باید با مشکل فرزندشان برخورد کنند؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10743 اشتراک گذاری :

 

 

در این مقاله به اقداماتی اشاره می کنیم که با انجام آنها می توانید خانواده ی سالم تری داشته باشید.

 

در یکی از خانواده های آمریکایی اعضای خانواده برای اینکه نسبت به انتخاب های سالم غذایی شان احساس بدی پیدا نکنند بین خودشان قرار گذاشتند که هیچ گاه از کلمه ی رژیم غذایی استفاده نکنند و به این فکر نکنند که خوردن غذاهای سالم به این معنی است که آنها دنبال رژیم خاصی هستند. مادر این خانواده این طور می گوید که همواره در حال کشمکش با مشکل چاقی اش بوده است تا این که 8 سال پیش مجبور شد جراحی کاهش وزن باریاتریک را انجام دهد. پسر او هم که الان در حال گذراندن دوره ی دبیرستان است در کلاس سوم ابتدایی به دلیل چاقی اش خیلی مورد تمسخر بچه ها قرار می گرفت. ولی طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها باید بگوییم که این تنها مورد نیست بلکه در آمریکا از هر 3 کودک یا بزرگسال یک نفر دچار چاقی است .

یکی از پزشکان می گوید که چاقی یک بیماری است که ما انسان ها به طور مثبت در مورد آن حرف نمی زنیم. اکثر افراد نمی دانند که کودکشان با خوردن یکسری غذاها دچار چه مشکلاتی می شوند. البته تغییر سبک زندگی کار راحتی نیست ولی غیر ممکن هم نیست. در زیر به برخی از توصیه هایی که کارشناسان به والدین می کنند تا فرزندان آنها به وزن نرمال برسند می پردازیم.

 

1- ابتدا با یک پزشک اطفال صحبت کنید:

قبل از اینکه مواد غذایی داخل یخچالتان را با مواد غذایی دیگر جایگزین کنید با یک پزشک اطفال صحبت کنید تا مطمئن شوید فرزندتان اضافه وزن دارد یا خیر. چرا که بدون نظر پزشک نمی توان در مورد چاقی شخصی به طور صحیح نظر داد. دکتر Dustin Duncan استادیار دانشگاه پزشکی نیویورک در تحقیقات اخیر خود دریافت که بیشتر والدین فرزندانی که اضافه وزن دارند متوجه این موضوع نمی شوند . در این تحقیق دکتر Duncan و تیم تحقیقاتی اش روی 3839 تا از کودکان متولد 1988 تا 1994 و 3153 تا از کودکان متولد 2007 تا 2012 تحقیقی انجام دادند . مطالعات روی کودکان 5-2 سال نشان داد که 97 درصد از والدین آنهایی که دچار چاقی هستند فکر می کنند که کودکشان وزن سالمی دارد و 95 درصد از والدین کودکانی که متولد 1988 تا 1994 بودند هم همین فکر را در مورد آنها می کردند.

نتایج تحقیقات نشان داد که تشخیص مشکلات کودکان برای والدین دشوار است و در اکثر مواقع تشخیص آنها درست نیست. دکتر Duncan در ادامه می گوید:خیلی مهم است که والدین با پزشک اطفال در این زمینه صحبت کنند و از پزشک در مورد شاخص توده ی بدنی (محاسباتی بین وزن و قد که نشان می دهد وزن در حد نرمالی است یا خیر) فرزندتان بپرسید. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها کودکانی که شاخص توده ی بدنی آنها 95 درصد یا بالای آن است چاق محسوب می شوند. نگران نباشید اگر کودکتان دچار چاقی است با مراجعه به پزشک اطفال و دنبال کردن یک برنامه ی سالم کاهش وزن که دکتر می گوید کودکتان به شاخص توده ی بدنی نرمال خواهد رسید.

 

2- در جمع خانواده هوشمندانه صحبت کنید:

Kristi King متخصص تغذیه در بیمارستان کودکان تگزاس به خانواده ها توصیه می کند که در جمع خانوادگی در مورد موضوعات مربوط به سلامتی و خوردن غذاهای سالم صحبت کنند . مثلا اگر پدر بزرگ خانواده دچار بیماری دیابت است در مورد تغذیه ی سالم برای او صحبت کنید و این حرف ها به طور غیر مستقیم روی کل خانواده و کودکتان اثر می گذارد. سعی کنید اینکار را زمانی که تمام اعضای خانواده هستند انجام دهید تا تاثیر صحبت ها بیشتر شود. هنگامی که کودکتان در مورد وزنش نظری می دهد از او بپرسید که از ظاهرت راضی هستی یا می خواهی کمی آن را تغییر دهی؟

گاهی اوقات این صحبت کردن ها هم باعث می شود که فرزندتان در مورد مشکلاتی که به دلیل اضافه وزنش در مدرسه دارد با شما صحبت کند.

 

3- در مورد کاهش وزن به طور مثبت حرف بزنید:

والدین زمانی که در مورد کاهش وزن صحبت می کنند باید به کلمات و اسم هایی که به کار می برند حساس باشند . چراکه به کار بردن یکسری کلمات باعث رنجیده خاطر شدن فرزندتان می شود و تا ابد در ذهنش باقی می ماند. در عوض از کلماتی استفاده کنید که فرزندتان برای کاهش وزن انگیزه پیدا کند . اگر در این مورد احساسات منفی از خودتان بروز دهید نه تنها باعث می شود که فرزندتان رژیم غذایی سالم را دنبال نکند بلکه وضعیت را بدتر هم می کند. یکی از پزشکان می گوید که خانواده ها باید با به کار بردن کلمات مناسب فرزندشان را تشویق به خوردن مواد غذایی سالم کنند مثلا زمانی که کودکتان به جای یک کیسه چیپس سیب زمینی یک عدد سیب می خورد به او بگویید آفرین این یک میان وعده ی سالم است.

 

4- تغییراتی در رژیم غذایی تان دهید و به این تغییرات پایبند باشید:

خوردن غذاهای سالم تر به این معنی نیست که حتی در مناسبت های خاص هم فرزندتان نتواند کیک تولد بخورد. در واقع هدف این نیست که مثل افرادی که الکل می نوشند یا دخانیات مصرف می کنند و می خواهند ترک کنند به یکباره یکسری مواد غذایی را به کلی حذف کنید . یکی از پزشکان می گوید بیشتر بیمارانش که در کاهش وزن موفق بوده اند افرادی هستند که تغییرات کوچکی در رژیم غذایی شان داده اند و به این تغییرات پایبند بوده اند . به همین  منظور یک راه خوب  روش 5,2,1,0 است . در این روش مثلا در هر روز فرزندتان باید به اندازه ی 5 سهم میوه ها و سبزیجات بخورد . کمتر از 2 ساعت را به بازی های کامپیوتری اختصاص دهد .یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشد و هیچ نوشیدنی قند داری را ننوشد. خیلی از خانواده ها هم بیش از مقداری که نیاز است غذا می خورند . سعی کنید غذاها را قبل از هر وعده ی غذایی اندازه بگیرید تا کودکان هم آن را یاد بگیرند. برای اندازه گیری غذاها از دستانتان استفاده کنید .  میوه نباید از مشت دستتان بزرگتر باشد و طول نان نباید از اندازه ی 2 کف دست کنار هم بلند تر باشد.

 

5- میان وعده هایتان را عوض کنید:

خوردن میان وعده ها برای کودکان در حال رشد ضروری است ولی در این زمینه باید محدودیت هایی هم وجود داشته باشد. انتظار نداشته باشید که اگر به یکباره موز را جایگزین کیک خامه ای کنید کودکتان خوشحال شود. یک لیستی از میان وعده های سالم تهیه کنید و به کودکتان اجازه دهید که یکی را از میان آنها انتخاب کند. جایگزین های ساده برای میان وعده های فرآوری شده شامل یک سیب و پنیر کوچک یا یک قاشق سوپخوری کره ی بادام زمینی به همراه یک موز یا ماست کم چرب و میوه است. این میان وعده ها را در جایی بگذارید که در معرض دید فرزندتان باشند تا به راحتی آنها را بردارد و بخورد. در ضمن برای اینکه نیازهای تغذیه ای فرزندتان برآورده شوند میان وعده ها باید شامل 2 گروه غذایی شوند.

 

6- برای کاهش وزن عجله نکنید:

فرزندانتان را تشویق کنید تا سبک زندگی شان را تغییر دهند ولی نسبت به اعداد و ارقام وسواس و حساسیت نداشته باشید. اینکه بچه ها را مجبور کنید تا میزان کالری مصرفی شان را بشمارند خوب نیست و ممکن است در آینده تاثیر بدی روی آنها بگذارد یا اینکه کودک دچار مشکلات تغذیه ای شود. میزان کالری ای که کودکان باید دریافت کنند بستگی به سن و جنسیت و وزن آنها دارد. بنابراین مهم است که از پزشک اطفال یا یک متخصص رژیم غذایی در مورد تعداد کالری روزانه ی مورد نیاز فرزندتان و اینکه این کالری باید از چه گروه های غذایی ای تامین شود بپرسید. در مورد کودکان زیر 11 سال روند کاهش وزن باید خیلی آهسته باشد. کودکان در هر هفته یک پوند(برابر با 453/56  گرم) یا نصف پوند می توانند وزن کم کنند  ولی اگر بیش از این میزان وزن کم کنند ممکن است دچار کمبودهای تغذیه ای شوند.

 

7- همه ی اعضای خانواده باهم ورزش کنند:

یکی از اولین قدم هایی که والدین باید بردارند تا فرزندشان فعالیت بدنی داشته باشد این است که تلویزیون را خاموش کنند. از آنجایی که کودکانی که دچار چاقی هستند کمتر مایلند که فعالیت بدنی داشته باشند بهتر است مثلا ابتدا با پیاده روی شروع کنند. خیلی مهم است که متوجه شوید فرزندتان به چه ورزشی علاقه دارد . مثلا ممکن است دوست داشته باشد عضو یک تیم فوتبال باشد یا به همراه خانواده به کوه برود . اگر مثلا فرزندتان به هنرهای رزمی علاقه دارد او را تشویق کنید و سعی کنید شما و همسرتان هم آن را به عنوان یک مهارت جدید یاد بگیرید. برای اینکه فرزندتان را تشویق کنید به او بگویید که اگر فعالیت های فیزیکی انجام دهد به او جایزه می دهید . مثلا اگر در هفته 3 بار دوچرخه سواری کرد او را به همراه خانواده به سینما ببرید.

 

8- هیچ گاه تسلیم نشوید:

هیچ گاه برای شروع یک زندگی سالم تر دیر نیست. سعی کنید عادات ناسالم غذایی را حذف کنید تا فرزندتان دچار چاقی نشود. وعده های غذایی سالم تهیه کنید و حتما روی برچسب مواد غذایی را بخوانید تا از محتویات آنها آگاه شوید . باید در هر دقیقه به هدفتان فکر کنید و در هر مرحله از زندگی تان حواستان به آن باشد. پس وقت را از دست ندهید و زودتر به فکر یک زندگی سالم تر باشید و روزهای جدید را آغاز کنید. 

منبع: usnews
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید