preloader

بدنسازی کاربردی


بدنسازی کاربردی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11138 اشتراک گذاری :


انجام صحیح و ایمن  تمرینات بدنسازی کاربردی ماهیچه های شما را برای انجام فعالیت های روزمره ورزیده تر می سازند. در این مبحث اطلاعاتی را در مورد این تمرینات و تاثیرات آن  روی بدن خواهیم گفت.


آیا شما ورزش می کنید؟ احتمالا جواب شما منفی است مگر اینکه یک ورزشکار حرفه ای باشید!

اکثر مردم در واقع معتقدند ورزش برای بهبود کیفیت زندگی آنهاست و به همین دلیل بر روی تمرینات بدنسازی تمرکز می کنند. تمرینات بدنسازی کاربردی برای ورزیدگی بیشتر ماهیچه ها  طراحی شده است تا ما بتوانیم آسان تر و امن تر به انجام فعالیت های روزمره خود مانند حمل مواد غذایی و یا بازی با بچه های خود بپردازیم.

 

بدنسازی کاربردی چیست ؟

سلسله تمرینات و حرکاتی اند که عضلات را برای فعالیت های روزانه هماهنگ می کنند. این تمرینات با حرکت هایی که ما در خانه، محل کار یا ورزش انجام می دهیم شبیه سازی شده اند و همینطور که عضلات و ماهیچه ها را درگیر می کنند بر روی ثبات بدن و تمرکز هم تاکید دارند.

به عنوان مثال حرکت اسکوات (چمباتمه زدن) یک تمرین کاربردیست چرا که ما در زندگی روزمره مان حرکت هایی مشابه به آن را مثلا هنگام نشستن روی صندلی داریم.

تمرینات بدنسازی کاربردی می تواند در خانه و یا در باشگاه انجام شود. سالن های ورزشی ممکن است کلاس های بدنسازی کاربردی یا ترکیب این ورزش  و پیلاتس را برگزار کنند. ابزار این  ورزش، توپ های فیتنس، توپ های دیسک مانند و وزنه ها هستند که اغلب در تمرینات استفاده می شوند.

 

مزایای انجام این ورزش چیست؟


تمرین های کاربردی بیشتر به اشتراک چند عضله در یک تمرین با هم تمایل دارند مثلا به جای درگیر شدن آرنج ها به تنهایی، در ورزش های کاربردی ممکن است آرنج، شانه، ستون فقرات، لگن، زانو و مچ پا با هم درگیر باشند. اگر این نوع از آموزش ها به درستی اعمال شوند می توانند فعالیت های روزمره را آسان ترکرده و سبب کاهش خطر آسیب دیدگی و بهبود کیفیت زندگی شوند.


یادگیری ورزش های کاربردی به عنوان بخشی از یک برنامه جامع مفید بخصوص برای افراد مسن ممکن است سبب بهبود تعادل، چابکی و قدرت عضلانی، و کاهش خطر زمین خوردن شود .

 

نمونه هایی از تمرینات تناسب اندام کاربردی :

 

شامل حرکات فیزیکی چند وجهی است که در فعالیت هایی مانند تای چی و پیلاتس انجام می شوند مثل ترکیبات مختلفی ازحرکات مقاومتی و انعطافی که با یادگیری آن می توانید به ایجاد تناسب اندامتان نیز کمک کنید.


نمونه های دیگر از حرکات خاص بدنسازی کاربردی که با استفاده از چند مفصل و عضله صورت می گیرند عبارتند از:
  حرکات خیزشی چند جهتی
حرکت های جند وجهی پاها در حالت ایستاده
استپ با وزنه 


پرش های چند جهتی می تواند بدن شمارا  برای فعالیت های مشترک، مانند جارو و کار در حیاط آماده کند برای انجام یک حرکت، شما یک پا را عقب تر روی زمین قرار داده و پای دیگر جلو می گذاریم و خم می شویم تا زاویه زانو  90 درجه شود، زانو پای عقبی موازی با زمین است.

 

آیا  همه می توانند تمرینات بدنسازی کاربردی را انجام دهند؟


اگر شما بالای 40 سال دارید، به جز  در برخی از مواقع و یا داشتن برخی از بیماری ها و مشکلات، انجام این ورزش  می تواند یک ایده خوب باشد. البته  قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید. همینطور ، زنان باردار نیز باید حتما  پزشک خود را در جریان  بگذارند.
این فکر خوبی است که در تمرینات مقاومتی تنها از  وزن بدن خود برای مقاومت استفاده کنید. همانطور که شما به مرور آماده تر می شوید می توانید از وزنه های سنگین تر نیز استفاده کنید.

 

بازدهی بدنسازی کاربردی


همانطور که شما  به تمرینات اضافه می کنید و تمرینات کاربردی تر می شوند  شما باید بهبودی در توانایی های خود برای انجام فعالیت های روزمره و در نتیجه در کیفیت زندگی را  مشاهده  کنید. و این امر بازگشت کامل سرمایه گذاری شما دراین  ورزش است.

منبع: mayoclinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید