preloader

کدام نوع مراقبه برای من مناسب است؟ (همه چیز درباره مدیتیشن)


کدام نوع مراقبه برای من مناسب است؟ (همه چیز درباره مدیتیشن)
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10485 اشتراک گذاری :

همه چیز درباره مدیتیشن

با اینکه مدیتیشن یک سنت باستانی است، اما هنوز هم در فرهنگ های سراسر جهان برای ایجاد حس آرامش درونی کاربرد دارد. اگر چه این تمرین مربوط به بسیاری از آموزه های مختلف مذهبی است، مراقبه درباره ایمان کمتر است و بیشتر در مورد تغییر آگاهی، پیدا کردن آگاهی و دستیابی به صلح بیشتر است.
این روزها، با توجه به نیاز بیشتر بشر به کاهش استرس در میان برنامه های پر مشغله زندگی، مدیتیشن محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.
اگر چه راه درست یا غلطی برای تمرین تمرکز و مراقبه وجود ندارد، اما مهم این است که یک روش مطابق با شخصیت و نیازهای خود پیدا کنید تا یتواند شما را  کامل کند.


شش نوع مدیتیشن محبوب وجود دارد:

مدیتیشن ذهنی
مراقبه معنوی
تمرکز
مدیتیشن حرکتی
مراقبه مانترا
مدیتیشن متعالی


همه سبک های مدیتیشن برای همه مناسب نیستند. این شیوه ها نیاز به مهارت و تفکر متفاوت دارند.

چگونه متوجه شویم کدام روش برای ما مناسب است؟
میرا دسی، نویسنده و مددکار و متخصص تغذیه، می گوید: "این روش آن روشی است که  با انجام آن شما  احساس راحتی می کنید و تشویق می شوید تا باز هم به تمرین ادامه دهید."
مطلب را با خواندن برای یادگیری بیشتر در مورد انواع مختلف مراقبه و نحوه شروع به کار آن  ادامه می دهیم:

 

مراقبه ذهنی
مراقبه ذهنی  از آموزه های بودایی ها محسوب می شود و محبوب ترین روش مراقبه در غرب است.
در مدیتیشن ذهنی، به افکار خود توجه می کنید، زیرا از ذهن شما عبور می کنند. شما افکار را قضاوت نمی کنید و یا با آنها درگیر نمی شوید. شما به سادگی از افکار عبور می کنید. این تمرین تمرکز را با آگاهی ترکیب می کند. شما ممکن است روی یک شی یا نفس خود تمرکز کنید در حالی که احساسات، افکار و احساسات بدن خود را مشاهده می کنید.
این نوع مراقبه برای افرادی که استادی ندارند تا هدایت آنها را بر عهده بگیرد مفید است، زیرا می توان آن را به راحتی تمرین کرد.

مدیتیشن معنوی
مدیتیشن معنوی در ادیان شرقی مانند هندوئیسم و ​​دائومیسم و ​​ مسیحیت مورد استفاده قرار می گیرد. این مدیتیشن در واقع همان نماز است که در آن سکوت اطراف خود را منعکس می کنید و به دنبال یک ارتباط عمیق با خدا یا جهان خود هستید.
در این نوع مدیتیشن  معمولا از روغن ها و یا عود هایی برای افزایش تجربه معنوی استفاده می شود. گزینه های محبوب برای این کار عبارتند از:
کندر هندی
نوعی صمغ از درخت مرمک
مریم گلی
سدر
چوب صندل
سرو
مدیتیشن معنوی را می توان در خانه یا محل های عبادت انجام داد. این تمرین برای کسانی که در سکوت رشد می کنند و به دنبال رشد معنوی هستند مفید است
.

مدیتیشن تمرکز
مدیتیشن تمرکز شامل تمرکز با استفاده از هر پنج حس است. به عنوان مثال، شما می توانید بر روی چیزی داخلی در بدن خود، مانند نفس خود تمرکز کنید، یا می توانید از طریق تاثیرات خارجی برای کمک به توجه خود کمک بگیرید. سعی کنید روی شعله شمع یا گوش دادن به یک  موسیقی ملایم تمرکز کنید این تمرین ممکن است به نظر ساده باشد، اما کمک می کند تا   مبتدیانی که برای اولین بار این کار را می کنند طولانی تر متمرکز شوند. اگر ذهن شما سرگردان باشد، مهم این است که دوباره به تمرین و تمرکز ادامه دهید.
همانطور که از نام آن پیداست، این تمرین برای هر کسی که نیاز به تمرکز بیشتری در زندگی خود دارد ایده آل است

مدیتیشن حرکتی
اگر چه اغلب افراد وقتی نام مدیتیشن حرکتی را می شنوند به یوگا  فکر می کنند اما این روش ممکن است شامل پیاده روی در جنگل، باغبانی و سایر روش های ملایم حرکتی باشد. این یک شکل فعال از مدیتیشن است که حرکت شما را هدایت می کند.
مدیتیشن حرکتی برای افرادی که صلح و آرامش را در عمل پیدا می کنند، مناسب است و ترجیح می دهند ذهن خود را رها بگذارند .
مراقبه مانترا
تمرین مانترا در بسیاری از تعالیم، از جمله سنت های هندو و بودایی برجسته است. این نوع مراقبه با استفاده از یک آوای تکراری برای پاک کردن ذهن است. این آوا  می تواند یک کلمه، عبارت یا صدا، مانند آوای محبوب  "ام" باشد.
مهم نیست که مانترای شما با صدای بلند یا آهسته ادا شود  . پس از ماندگاری برای مدتی، شما بیشتر هشیار شده  و با محیط هماهنگ می شوید. این تمرین به  شما اجازه می دهد تا سطوح عمیق تری از  آگاهی را تجربه کنید.
بعضی از افراد از مراقبه مانترا  لذت می برند؛ زیرا در این تمرین آن ها تمرکز بیشتری روی یک کلمه نسبت به نفس خود دارند. اینکار  یک عمل خوب برای افرادی است که سکوت را دوست ندارند و از تکرار لذت می برند.

مدیتیشن  متعالی
مدیتیشن متعالی محبوب ترین نوع مراقبه در سراسر جهان است و بیشتر از نظر علمی مورد مطالعه قرار گرفته است. این تمرین قابلیت تنظیم بیشتری نسبت به سایر مدیتیشن ها دارد  ، با استفاده از یک متد  یا مجموعه ای از کلمات که برای هر تمرین خاص است.
این تمرین برای کسانی است که ساختار را دوست دارند و در مورد حفظ تمرین مدیتیشن جدی هستند.


مدیتیشن را چه طور باید شروع کرد؟

ساده ترین راه برای شروع این است که بی سر و صدا نشسته و روی  نفس کشیدنتان مترکز شوید . شما باید روزانه بیست دقیقه تمرین کنید، مگر اینکه بیش از حد مشغول باشید. سپس باید یک ساعت بنشینید.
همه ی تمرین ها بهتر است در لحظات کوتاه زمانی، حتی پنج یا ده دقیقه شروع شود و سپس آن را افزایش داد.

توصیه می شود که به طور مداوم و به مدت 20 دقیقه در روز در حالت مدیتیشن بمانید و این کار را برای 100 روز مداوم انجام دهید. سپس هر دو روز مدت آن را   2 تا 5 دقیقه اضافه کنید

در این حال شما  به زودی شاهد از بین رفتن استرس  و مزایای آن خواهید بود.


چرا مراقبه مفید است؟

مراقبه می تواند در موارد زیر به شما کمک کند:
کاهش فشار خون
کاهش اضطراب
کاهش درد
کاهش علائم افسردگی
بهبود خواب
این که آیا این  مزایا به صورت علمی ثابت می شوند یا خیر باید گفت  کسانی که روزانه  از یک تمرین مدیتیشن پیروی می کنند،حتما  از مزایای آن در  زندگی خود متقاعد شده اند.


خط آخر
یافتن این که آیا شما به دنبال کاهش استرس یا یافتن روشنگری معنوی هستید، آرامش را از طریق سکوت کسب می کنید و یا از طریق حرکت پیدا می کنید با خودتان است  اما همیشه یک تمرین مدیتیشن برای شما وجود دارد. نگران نباشید و از منطقه امن و راحتی  خود خارج شوید و انواع مختلف  را امتحان کنید.یافتن روش ایده آل  اغلب با آزمون  و خطا تا زمانی که بتوانید  روش مناسب خود را پیدا کنید  کمی طول می کشد.
مدیتیشن چیزی نیست که مجبور به انجام آن  باشید اگر آن را اجبارا انجام دهید  گمراه می شوید.

خوشبختانه، تمرین منظم در نهایت پایدار، حمایتی و لذت بخش است. خودتان را به روی تجربه کردن فرصت های مختلف  راحت بگذارید اشکال مختلف مدیتیشن وجود دارد که اگر  یکی از آن ها برای کسی کار نمی کند یا با آن راحت نیست، می تواند یک روش دیگر را انجام دهد 
نویسنده این مقاله می گوید : برای من شخصا، شروع مدیتیشن  در زندگی ام مشکل بود و وقتی از خواب بیدار می شدم میگفتم: "آه، وای، من دیگر نمی توانم آن را انجام دهم اما وقتی متوجه شدم که چگونه واکنش من نسبت به استرس تغییر کرده و چقدر آرامتر شدم این کار دیگر برایم مشکل نبود. آیا این حالت سطحی از صلح با خود نیست که ما همه در زندگی آن  را جستجو می کنیم؟

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید