preloader

رژیم غذایی لاغری مناسب شما کدام است؟


رژیم غذایی لاغری مناسب شما کدام است؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 16459 اشتراک گذاری :

گاهی اوقات پیدا کردن رژیم غذایی لاغری مناسب نیاز به زمان برای امتحان کردن رژیم های غذایی مختلف دارد. اگر شما یک رژیم غذایی خاص را انتخاب کردید و بعد از مدتی مشاهده کردید که دیگر مانند سابق تاثیری بر کاهش وزن شما ندارد، ممکن است این رژیم برای شما و سوخت و ساز بدنتان و یا وضعیت جسمانی و سبک زندگی شما مناسب نباشد. ژنتیک، خانواده، محیط زندگی، دوستان و اطرافیان می توانند بر روی اینکه چه می خورید و یا چه مقدار می خورید و یا حتی چگونه می خورید تاثیر گذارند. پس اگر چنانچه یک رژیم غذایی برای بسیاری از افراد جوابگو بوده اما برای شما تاثیری نداشته است خودتان را سرزنش نکنید. همیشه زمان برای امتحان کردن یک رژیم غذایی جدید وجود دارد. فراموش نکنید که تقریبا تمام رژیم های غذایی حداقل برای مدتی می توانند در کاهش وزن به شما کمک کنند. رژیم غذایی بر مبنای شاخص قند خون و رژیم غذایی خام گیاه خواری نمونه هایی از انواع رژیم های غذایی هستند.

در ادامه سه نوع رژیم غذایی رایج را بررسی می کنیم.

1- رژیم غذایی لاغری کم چرب

یکی از رژیم های غذایی لاغری، رژیم های غذایی کم چربی است.

فراموش نکنید که برخی از چربی های مفید در واقع حتی می توانند به کاهش وزن شما کمک کنند و برخی دیگر از چربی ها هستند که برای قلب مفید هستند و حذف این نوع چربی ها از رژیم غذایی می تواند برای شما مشکلاتی به وجود بیاورد.

از آنجا که چربی ها حاوی 9 کالری انرژی در هر گرم هستند و کربوهیدراتها تنها 4 کالری انرژی در هر گرم دارند، به صورت تئوریک می توان اینگونه برداشت کرد که شما می توانید چربی ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید و به جای آنها کربوهیدرات ها و علل خصوص میوه ها را اضافه کنید. با این حال این رژیم های غذایی معمولا شامل غذاهایی میشوند که خوشمزه محسوب نمی شوند و انسان را کمتر سیر می کنند. اگر کربوهیدرات ها در سیستم گوارش شما به سرعت هضم شوند ممکن است شما به سرعت احساس گرسنگی کنید و مجبور به خوردن کربوهیدرات بیشتر شوید که همین قضیه می تواند رژیم غذایی شما را دچار مشکل کند و حتی ممکن است باعث شود که رژیم غذایی شما برعکس عمل کند.

2- رژیم غذایی لاغری کم کربوهیدرات

خوردن کربوهیدرات ها و به ویژه کربوهیدرات های فرآوری شده  مانند نان سفید و برنج سفید می تواند به سرعت باعث افزایش قند خون و در نتیجه افزایش ترشح انسولین از پانکراس شود. افزایش انسولین می تواند به سرعت سطح قند خون را پایین بیاورد و باعث افزایش احساس گرسنگی شود. طرفداران رژیم غذایی کم کربوهیدرات ادعا می کنند که این فرایند باعث می شود که این افراد مقدار غذای بیشتری را مصرف کنند و در نتیجه مقدار کالری بیشتری دریافت کرده و با افزایش وزن مواجه شوند. این افراد معتقدند که محدود کردن مقدار کربوهیدرات ها و جایگزین کردن آنها با پروتئین و  چربی ها می تواند از افزایش سطح انسولین جلوگیری کرده و باعث شود که شما برای مدتی طولانی تر احساس سیر بودن داشته باشید.

برای جبران فقدان کربوهیدرات در رژیم غذایی، بدن مجبور می شود که از ذخایر کربوهیدرات خود در کبد و بافت عضلات استفاده کند. در این فرایند، معمولا بدن ابتدا مقدار زیادی آب را از دست می دهد که همین قضیه باعث کاهش وزن سریع شما می شود. اما بعد از چند مدت، این سرعت به تدریج کم شده و حتی ممکن است برعکس شده و با افزایش وزن مواجه شوید.

از طرفی برخی از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات حاوی مقدار بالایی چربی مضر و پروتئین هستند که می توانند برای قلب، کلیه ها و استخوان مضر باشند. کمبود میوه ها و سبزیجاتی که حاوی کربوهیدرات هستند در رژیم غذایی این دسته از افراد نیز می تواند نگران کننده باشد. این سبزیجات و میوه ها می تواند در کاهش سکته مغزی، روال عقل و برخی سرطان ها مفید باشند.

3-  رژیم غذایی لاغری مدیترانه ای

رژیم غذایی لاغری مدیترانه ای عبارت است از چربی ها و کربوهیدرات های سالم به اضافه ی مقدار زیادی میوه و سبزیجات. منظور از چربی خوب چربی های موجود در مواد غذایی مانند زیتون (و یا خود روغن زیتون)، ماهی، کانولا و گردو است. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل مقدار مناسبی چربیست که بیشتر آن را چربی های خوب تشکیل می دهد. کربوهیدرات های موجود در رژیم غذایی مدیترانه ای از نوع موادی مانند غلات کامل و حبوبات هستند. این رژیم غذایی سرشار از میوه ها، سبزیجات، آجیل و ماهیست و تنها مقدار کمی گوشت و پنیر را شامل می شود. رژیم غذایی مدیترانه ای برای مغز مفید است.

مردم کشور های مدیترانه نسبت به میزان میانگین جهانی، به میزان کمتری به بیماری های قلبی دچار می شوند. شیوه زندگی در این کشور ها به صورت سنتی بوده و شامل فعالیت بدنی بالا، الگوی غذایی منظم و حمایت های اجتماعی خوب و مناسب است. شواهد حاکی از آن است که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت را کاهش دهد.

و اما نکته آخر

رژیم غذایی شما باید شامل مواد غذایی گوناگونی باشد و محدودیت های کمی داشته باشد و تا جایی که امکان دارد تلاش کنید که از مصرف مواد غذایی خاص (و معمولا گران قیمت) بپرهیزید. رژیم غذایی لاغری شما نباید هیچ گونه خطری را برای قلب، استخوان ها، مغز و روده  به وجود بیاورد. همچنین یک رژیم غذایی خوب رژیمی است که شما بتوانید برای مدتی طولانی و یا حتی برای تمام مدت زندگیتان از آن استفاده کنید. ( چرا رژیم های غذایی را به سختی ادامه می دهیم؟) (البته اینگونه رژیم های غذایی معمولا به صورت دراز مدت جواب می دهند ولی معمولا بی خطر و یا حتی مفید هستند). سالم ترین رژیم غذایی که علاوه بر کاهش وزن باعث افزایش سلامت شما شود، چه خصوصیاتی دارد؟

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید