preloader

برای داشتن قلبی سالم از خوردن این مواد غذایی اجتناب کنید


برای داشتن قلبی سالم از خوردن این مواد غذایی اجتناب کنید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15709 اشتراک گذاری :

اصلاح رژیم غذایی می تواند موجب  کاهش سطح کلسترول خون، فشار خون، قند خون و انسولین شود. همچنین می تواند از چاقی پیشگیری کرده و باعث بهبود عملکرد قلب و رگ های خونی شود که تمام این موارد می توانند به صورت مستقیم در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشند.

اگر شما واقعا نگران سلامت قلب خود هستید بهتر است مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره می شود را به یاد داشته باشید و سعی کنید میزان آنها را در برنامه غذاییتان کاهش دهید.

گوشت های فرآوری شده

میزان مصرف این مواد خوراکی را به دو وعده یا کمتر در هر هفته کاهش دهید و در هر وعده غذایی تنها 60 تا 90 گرم از آنها را مصرف کنید. البته بهترین حالت زمانی است که این مواد غذایی به طور کامل از برنامه غذایی شما حذف شوند.

در گوشت های فرآوری شده نمک، نیترات و یا سایر مواد نگه دارنده استفاده می شود که می توانند برای شما مضر باشند. برخی از گوشت های فرآوری شده عبارتند از هات داگ، بیکن، سوسیس، کالباس و ژامبون ها. مطالعات نشان داده است که بدترین گوشت ها برای سلامت قلب، گوشت های فرآوری شده هستند.

بخش اصلی مضرات این گوشت های فرآوری شده توسط نمک و مواد نگهدارنده موجود در آنها به وجود می آید.

غلات و کربوهیدرات های فرآوری شده

میزان مصرف این مواد خوراکی را به حداکثر 7 نوبت در هفته و در هر نوبت تنها 30 گرم کاهش دهید. البته بهترین حالت زمانی است که به طور کامل این مواد غذایی از برنامه غذایی شما حذف شوند.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که جایگزین کردن غلات کامل به جای نشاسته و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید و غلات صبحانه کم فیبر می توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سکته مغزی کمک کنند.

مصرف غلات سبوس دار در دراز مدت می توانند منجر به کاهش فشار خون و کلسترول خون شده و عملکرد رگهای خونی را بهبود داده و میزان احساس گرسنگی را کاهش دهند و در نتیجه موجب کاهش وزن شوند.

غذاهای تصفیه شده و فرآوری شده شامل نان سفید، برنج سفید، غلات صبحانه با فیبر کم، شیرینی ها و شکر و بسیاری مواد غذایی تجاری دیگر می شوند. در این مواد، سطح بالایی از تصفیه و پردازش انجام شده که باعث حذف اجزای مفید غلات سبوس دار مانند فیبر، مواد معدنی و اسید های چرب می شوند. از طرفی میزان بالای پردازشی که روی مواد خوراکی انجام می شود باعث از بین رفتن ساختار طبیعی آنها می شود که این قضیه می تواند باعث شود که مصرف این مواد خوراکی تاثیراتی منفی را بر روی بدن بگذارد. همچنین معمولا در فرآیند تولید این خوراکی ها از موادی استفاده می شوند که چندان سالم نیستند (مانند چربی های ترانس، سدیم و یا شکر). فروکتوز موجود در این مواد خوراکی نیز می توانند به کبد شما آسیب بزنند.

با توجه به توضیحات داده شده بهتر است مصرف این مواد خوراکی را تا حد امکان محدود کنید.

نوشابه ها و دیگر نوشیدنی های شیرین

بهترین کار این است که این نوشیدنی ها را به طور کامل از رژیم غذاییتان حذف کنید اما اگر قادر به این کار نیستید، بهتر است مصرف آنها را به کمتر از  7 نوبت در هفته و در هر نوبت کمتر از 250 سی سی برسانید.

مردم آمریکا بخش بسیار زیادی از کالری دریافتی خود را از طریق نوشیدنی ها کسب می کنند. بخش اصلی این نوشیدنی ها را نوشیدنی های شیرینی مانند نوشابه ها، نوشیدنی های طعم دار شیرین (با طعم میوه ها) و نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی تشکیل می دهند. هر 350 سی سی نوشابه 10 قاشق چایی خوری شکر دارد. به یاد داشته باشید نوشابه های رژیمی با اینکه هیچ گونه شکری ندارند اما از طرفی هیچ گونه مواد مغذی و مفیدی نیز ندارند.

نوشیدنی های شیرین نیز همان تاثیرات و مضراتی را دارند که کربوهیدرات های فرآوری شده دارند. از طرفی این نوشیدنی ها مقدار زیادی کالری دارند که معمولا در رژیم های غذایی نادیده گرفته می شوند. لذا اگر در وعده های غذایی خود به جای نوشابه، آب بنوشید مقدار زیادی از کالری های دریافتی خود را در طول روز کاهش داده اید. نوشیدنی های شیرین علاوه بر مضراتی مشابه کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده، می توانند موجب افزایش وزن شما نیز شوند.

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید