preloader

عدم تحمل لاکتوز؛ علایم، مشکلات و درمان


عدم تحمل لاکتوز؛ علایم، مشکلات و درمان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11609 اشتراک گذاری :

 

علائم عدم تحمل لاکتوز چیست؟
قند شیر   حاوی چه مواد غذایی است؟
چه عواملی باعث عدم تحمل لاکتوز می شود؟
چگونه عدم تحمل لاکتوز تشخیص داده میشود؟
چگونه عدم تحمل لاکتوز درمان می شود؟
  اگر من دچار عدم تحمل لاکتوز هستم می توانم به اندازه کافی کلسیم  جذب کنم ؟
عدم تحمل لاکتوز عدم توانایی در هضم لاکتوز است لاکتوز  قندی است که  در شیر و محصولات لبنی یافت می شود در بدن توسط لاکتاز، یک آنزیم تولید شده توسط روده کوچک تجزیه می شود. در صورت نبودن این آنزیم  لاکتوز نمی تواند هضم شود. عدم تحمل لاکتوز خطرناک است و علائم آن میتواند ناراحت کننده باشد.

علائم عدم تحمل لاکتوز چیست؟


علائم عدم تحمل لاکتوز عبارتند از:
حالت تهوع
گرفتگی و درد شکم
گاز دردناک
نفخ
اسهال

 علائم از 30 دقیقه تا دو ساعت پس از نوشیدن شیر یا خوردن محصولات لبنی ممکن است ماندگار باشند . شدت علائم  بسته به میزان لاکتوزی که فرد می خورد و یا می نوشد، و مقدار تحمل لاکتوز هر فرد متفاوت است.برخی از افراد ممکن است به مقدار بسیار کمی از مواد غذایی حاوی لاکتوز حساس باشند.  در حالی که دیگران می توانند مقدار بیشتری از آن را قبل از آن که متوجه علائم شوند مصرف کنند.


لاکتوز در چه مواد غذایی است؟
مواد غذایی مشترک در لاکتوز عبارتند از: محصولات لبنی مانند شیر، بستنی و پنیر. لاکتوز در برخی از مواد غذایی مانند نان و محصولات پخته، غلات، حبوبات، سس سالاد، آب نبات، و تنقلات نیز یافت می شود.
غذاهایی که حاوی آب پنیر، کشک، شیر با محصولات لبنی ، مواد جامد شیر خشک، و شیر خشک بدون چربی نیز حاوی لاکتوز می باشند.
همچنین لاکتوز در حال حاضر در حدود 20٪ از داروهای تجویزی، مانند قرص های ضد بارداری، و در حدود 6٪ داروها، مانند برخی از قرص های اسید معده و گاز معده وجود دارد.

چه افرادی دچار عدم تحمل لاکتوز هستند؟


عدم تحمل لاکتوز بسیار شایع است.  تخمین زده می شود که 30 تا 50 میلیون آمریکایی درجاتی از عدم تحمل لاکتوز دارند عدم تحمل لاکتوز در برخی جمعیت های نژادی و قومی  بیشتر است، از جمله 50 درصد از اسپانیایی ها؛ 75 درصد از آمریکایی های آفریقایی تبار، یهودیان و آمریکایی های بومی؛ و   برخی از جمعیت های آسیایی.


چه عواملی باعث عدم تحمل لاکتوز می شود؟


در  بسیاری از مردم، عدم تحمل لاکتوز به طور طبیعی با افزایش سن افزایش می یابد. از سن 2 سالگی روده کوچک اغلب شروع به تولید لاکتاز کمتر می کند.  برخی بیماری های گوارشی مانند بیماری کرون و بیماری سلیاک (یک بیماری گوارشی است که به علت آسیب روده کوچک جذب مواد مغذی از مواد غذایی دچار اختلال می شود) ، عفونت و آسیب روده کوچک نیز می تواند میزان لاکتاز در دسترس برای هضم لاکتوز را کاهش دهد.
 


چگونه عدم تحمل لاکتوز تشخیص داده می شود؟


معمولا عدم تحمل لاکتوز بر اساس  تسکین علائم عدم تحمل لاکتوز در صورت اجتناب از محصولات لبنی ، تشخیص داده می شود. با این حال، آزمایش خاصی برای عدم تحمل لاکتوز برای اطمینان بیشتر  وجود دارد.  بسیاری از پزشکان به بیمارانی  که مشکوک به عدم تحمل لاکتوزهستند  پرهیز  از مصرف  شیر و محصولات لبنی برای یک یا دو هفته را توصیه می کنند تا ببینند که آیا نشانه های  این بیماری در  شما را فروکش می کند یا نه .  یکی از آزمون های زیر ممکن است برای تایید تشخیص  داده شده  تجویز شود :

تست چالش شیر : چالش شیر یک راه ساده تشخیص عدم تحمل لاکتوز است. فرد در اول صبح یا  و یا در شب یک لیوان شیر می نوشد  و پس از آن  برای سه تا پنج ساعت چیزی نمی خورد اگر  فردی دچار عدم تحمل لاکتوز  باشد، علائم باید در عرض چند ساعت پس از بلع تولید شود.


تست تنفس هیدروژن: آزمون تنفسی هیدروژن اندازه گیری مقدار هیدروژن در نفس پس از نوشیدن یک نوشیدنی لاکتوز دار است . مقدار هیدروژن در بازدم سه تا پنج ساعت پس از مصرف لاکتوز نشان می دهد که هضم لاکتوز نادرست می باشد.


تست تحمل قند شیر: در طول تحمل لاکتوز تست قند خون شما در طول یک دوره دو ساعته پس از نوشیدن یک نوشیدنی لاکتوز دار اندازه گیری می شود .  شما نیاز دارید  قبل از آزمون آماده باشید که سریع  اندازه گیری سطح قند خون انجام شود این  آزمایش نشان می دهد که بدن در هضم لاکتوز چگونه بوده است.

آزمون اسیدیته مدفوع: آزمون اسیدیته مدفوع یک آزمایش برای عدم تحمل لاکتوز در نوزادان و کودکان خردسال است.  به کودک مقدار کمی از نوشیدنی حاوی لاکتوز داده می شود  اسید لاکتیک تبدیل به  مدفوع اسیدی می شود  . بنابراین، کودکان با عدم تحمل لاکتوز پس از مصرف لاکتوز مدفوع اسیدی خواهند داشت.


بیوپسی روده: آزمون مستقیم برای عدم تحمل لاکتوز بیوپسی از مخاط روده برای اندازه گیری سطح لاکتاز در پوشش معده  است . با این حال، این نمونه برداری تهاجمی است و نیاز به تجزیه و تحلیل تخصصی دارد که در بسیاری از مطب ها در دسترس نیست. بنابراین، سطح لاکتاز معمولا از طریق بیوپسی معمولا برای مقاصد پژوهشی سنجیده می شود.
آزمون قند خون و تست تنفسی هیدروژن به نوزادان و کودکان بسیار جوان داده نمی شود ، چرا که آنها ممکن است دچار اسهال شدید شوند. اگر نوزاد یا کودک دچار علائم عدم تحمل لاکتوزشود به والدین  کودک توصیه می شود که از  شیرهای بدون لاکتوز است استفاده کنند  تا علائم ناپدید شوند. شیر و فراورده های لبنی ممکن است به آرامی در طول زمان قابل هضم شوند .  در صورت نیاز برای تایید تشخیص، تست اسیدیته مدفوع نیز ممکن است برای  نوزادان و کودکان خردسالتجویز شود .

چگونه عدم تحمل لاکتوز درمان می شود؟


عدم تحمل لاکتوز که به راحتی درمان می شود. افراد مبتلا به بیماری معمولا می توانند  یک سطح از مواد غذایی حاوی لاکتوز را تحمل کنند که در آن سطح علائم  تولید نمی شود.  از طریق آزمون و خطا، شما می توانید میزان و نوع محصولات حاوی لاکتوز ی که  می توانید تحمل کنید را پیدا کنید .
علاوه بر این، ممکن است سعی کنید تا مقدار کمی از شیر یا محصولات لبنی را که با وعده های غذایی می توانید بهتر تحمل کنید بیابید  .  ، ممکن است بهتر قادر به تحمل فراورده های لبنی که حاوی قند کمترند از جمله پنیر وماست،باشید  . باکتری های فعال در ماست به تولید برخی آنزیم های لاکتاز برای  هضم غذا کمک می کنند.
برای افرادی که برای مقدار بسیار کمی از لاکتوز هم علائم نشان می دهند  باید جایگزینی،ضد آنزیم لاکتاز (Lactaid)  مورد استفاده قرار گیرد.: گلوکز و گالاکتوز،جایگزین آنزیم لاکتازهستند که  لاکتوز را به اجزای قند ساده قابل هضم تر  تبدیل می کنند. جایگزین آنزیم  لاکتاز همراه با مواد غذایی برای کمک به هضم لاکتوز شامل  شیر ، پنیر، و دیگر محصولات لبنی بدون لاکتوز است که  در بسیاری از سوپر مارکت ها در دسترس هستند.


اگر من عدم تحمل لاکتوز دارم می توانم به اندازه کافی کلسیم  دریافت کنم؟


افرادی که به لاکتوز حساسند تحمل نمی توانند از مصرف شیر و محصولات لبنی دریافت کلسیم مورد نیاز خود را داشته باشند.  مواد غذایی غیر لبنی زیر سرشار از از کلسیم  است :

سبزیجات
کلم بروکلی
لوبیا چیتی
سبزی سالاد مانند اسفناج و کلم پیچ
غذای دریایی
ماهی تن، کنسرو
ساردین
ماهی قزل آلا، ماهی تن
آب میوه- غنی شده با کلسیم
شیر سویا

با خوردن 2 تا 4 وعده از این غذاهای غنی از کلسیم در روز اطمینان حاصل می شود که شما در حال گرفتن کلسیم کافی در رژیم غذایی روزانه خود هستید.
کلسیم به استفاده بدن از ویتامین D کمک خواهد کرد. شما می توانید مقادیر کافی از ویتامین D را از قرار گرفتن در معرض خورشید، مصرف شیر غنی شده ، تخم مرغ و ماهی دریافت کنید. اگر شما نگران کمبود ویتامین D هستید، از پزشک خود بخواهید در صورت صلاحدید برای شما مکمل ویتامین D تجویز کند .

اگر شما مشکل مصرف کافی غذاهای غنی از کلسیم در رژیم غذایی روزانه خود دارید  با پزشک خود و یا یک متخصص تغذیه در مورد مصرف مکمل کلسیم مشورت کنید  مقدار مکمل کلسیم شما بستگی به نیازهای روزانه فردی شما و مقدار کلسیم دریافتی از غذاهایی که مصرف می کنید دارد  .

منبع: Webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید