preloader

مزایا و معایب ویتامین A برای پوست شما


مزایا و معایب ویتامین A برای پوست شما
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11947 اشتراک گذاری :

ویتامین ها و پوست شما

وجود ویتامین ها در بدن ما برای حفظ سلامت، ظاهر و عملکرد پوست ضروری هستند. مصرف  مواد خوراکی مغذی، مصرف مکمل های ویتامین و استفاده از محصولات پوستی حاوی ویتامین ها می توانند برای افراد مفید باشد. ویتامین ها علاوه بر کمک به بهتر شدن پوست، می توانند برای مدیریت انواع بیماری های پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و ... مفید باشند.

در این مقاله، ما به اشکال مختلف ویتامین A نگاه می کنیم و چگونگی استفاده از آن را به نفع پوست شما بررسی می کنیم.

ویتامین A چیست؟

ویتامین A ماده معدنی ضروری برای سلامت پوست، چشم و باروری و عملکرد سیستم ایمنی بدن است. دو نوع ویتامین A وجود دارد: رتینوئید (ویتامین A از قبل تشکیل شده) و کاروتنوئید (ویتامین A که از طریق کبد یا غدد لنفاوی به رتینول تبدیل وبه سلول های بدن منتقل می شود).

پوست هچنین  قادر به جذب ویتامین A به صورت موضعی است و آن را به صورت رتینوئیل تبدیل می کند رتینول باعث تولید سلول های جدید پوست می شود. بدون آن، پوست بیش از حد خشک می شود. با توجه به تحقیقات انجام شده در فرایند پیری، کاهش رتینول می تواند باعث ایجاد عارضه هایپرکراتوز فولیکولار شود، وضعیتی که در آن کراتین بیش از حد در فولیکول های مو به وجود می آید و باعث ایجاد جوش های نوک تیز مودار بر روی پوست می شود.

آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند که از رتینوئیدهای موضعی برای درمان آکنه در نوجوانان و بزرگسالان استفاده شود.

همچنین مطالعات گزارش شده از تحقیقات سم شناسی نشان می دهند که رتینول ها در تحریک کلاژن سازی موثر بوده و سبب کاهش چین و چروک هنگام استفاده موضعی از آن می شود.
مقدار کاروتنوئیدها در آنتی اکسیدان ها بالا ست. تحقیقات منتشر شده در مجله اروپایی فارماسیتی و بیوفاراموتیک اعلام کرد که یک رژیم غذایی با کاروتنوئید بالا مانند بتا کاروتن میتواند از بروز آسیب های سلولی، پیری زودرس پوست و سایر بیماریهای پوستی جلوگیری کند.

 

ویتامین A و رژیم غذایی

کمبود ویتامین A در مناطقی که مواد غذایی سالم به راحتی در دسترس هستند، کم است. این ماده به بسیاری از محصولات تجاری غنی شده مانند غلات صبحانه و شیر افزوده می شود، همچنین در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) معتقد است افراد بالای 4 سال روزانه به 5،000 واحد ویتامین A نیاز دارند که از منابع غذایی گیاهی و حیوانی به دست می آید. در اینجا نکته ی مهم این است که توجه داشته باشید مقدار ارزش روزانه همان چیزی نیست که برای همه توصیه می شود.
كودكان ممكن است به میزان ويتامين A كمتری نسبت به بزرگسالان و زنان حامله نیاز داشته  باشند.
در ایالات متحده اکثر افراد قادر به دریافت ویتامین A کافی از غذاهایی هستند که مصرف میکنند. نوزادان نارس و افراد مبتلا به فیبروز کیستیک ممکن است نیاز به مقدار بیشتری از این ویتامین داشته باشند.


راه های مصرف ویتامین A

ویتامین A در غذاها:
داشتن رژیم غذایی که دارای طیف گسترده ای از محصولات حاوی ویتامین A بالا می باشند  راه خوبی برای محافظت از پوست است.


رتینوئید ها را می توان در محصولات حیوانی مانند:

-ماهی سالمون
-جگر گاو
-محصولات لبنی مانند شیر، کره و پنیر چدار
-تخم مرغ
-ماهی
-روغن کبد ماهی
-میگو


کاروتنوئیدها را می توان در محصولات گیاهی مانند:

-هویج
-گوجه فرنگی
-سیب زمینی های شیرین
-سبزیجات برگ سبز
-میوه ها، مانند انبه، زردآلو و آلو

یافت.


مکمل های ویتامین A

ویتامین A به فرم مکمل نیز موجود است. برخی از مکمل ها، رتینوئید ها را با کاروتنوئیدها ترکیب می کنند و برخی تنها از رتینوئید ها مانند رتینیل پالمیتات یا رتینیل استات ساخته می شوند. بعضی مکمل ها تنها شامل کاروتنوئیدها هستند، مانند بتا کاروتن. همچنین ویتامین  A یک عنصر رایج در بسیاری از مکمل های مولتی ویتامین و معدنی است. ویتامین A محلول در چربی است.


رتینوئید موضعی و نسخه ای

ویتامین A به بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند مرطوب کننده ها، کرم های ضد آفتاب، کرم های ویتامینه و ضد پیری اضافه می شود. همچنین می تواند به عنوان یک سرم و یا یک روغن یافت شود. برخی از مکمل های ویتامین A در قالب کپسول ها می توانند شکسته شوند و به طور مستقیم به پوست مالیده شوند.


به لحاظ کاربردی، استفاده موضعی ویتامین A می تواند برای شرایط خاص پوست مفید باشد:
آکنه: رتینوئیدهای موضعی از طریق نسخه و یا بدون نسخه در دسترس هستند. رتینوئیدها برای درمان و کنترل آکنه موثرند

رتینوئیدها دارای خواص ضد التهابی هستند. آنها همچنین به تنظیم غلظت سلول های پوستی کمک می کنند و موجب کاهش ظهور منافذ پوستی می شود.


خطوط ظریف: رتینوئیدهای موضعی باعث تحریک تولید کلاژن شده و در کاهش خطوط و چین و چروکها موثر می باشند. آنها همچنین می توانند سرعت روند پیری پوست با افزایش سن را کاهش دهند.
رتینوئیدهای تجویزی بسیار قویتر از محصولات بدون نسخه هستند و ممکن است برای برخی از شرایط پوستی موثر باشند. نام این محصولات شامل Retin-A (ترتینوئین) می باشد.
درباره اهدافی که برای پوست خود در نظر دارید، با پزشک تان صحبت کنید. در برخی موارد، ممکن است رتینول بیش از حد برای پوست مضر باشد در این موارد، کرم نسخه شده میتواند برای فرد مفید باشد.
رتینوئیدهای موضعی برای درمان انواع بیماریهای پوستی دائمی نیستند. اثرات مثبت آنها با متوقف کردن مصرف متوقف می شود.


استفاده از ویتامین A با خیال راحت

خوردن یا مصرف بیش از حد ویتامین A ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و حتی ممکن است برای فرد مضر باشد.
برخی عوارض جانبی مرتبط با مصرف بیش از حد ویتامین A عبارتند از:
-سردرد
-تاری دید
-سرگیجه
-آسیب کبدی
-حالت تهوع


بتاکاروتن

مصرف بیش از حد بتا کاروتن می تواند رنگ پوست را به زرد یا نارنجی تبدیل کند. این وضعیت مشکلی پیش نمی آورد  و هنگامی که میزان بتا کاروتن در رژیم غذایی کاهش یابد، از بین می رود.


داروهای حاوی ویتامین A
برخی از داروها حاوی ویتامین A هستند، از جمله نسخه های خاصی که برای درمان پسوریازیس، چاقی و لنفوم سلول T استفاده می شود. مصرف مکمل های ویتامین A در حین استفاده از این داروها ممکن است سطح ویتامین A را در بدن افزایش داده  و به طور بالقوه باعث عوارض جانبی از جمله آسیب کبدی شود.


رتینوئید تجویز شده و حساسیت به نور خورشید

رتینوئید تجویز شده بسیار قوی است و می تواند باعث تحریک پوست ، خشکی و پوسته شدن آن شود. اگر به تدریج به آرامی استفاده از آنها را کاهش دهید، عوارض کم می شود،بهتر است  این دارو ها به تدریج و در طول زمان نسبت به پوست فرد افزایش یابد.

از آنجا که رتینوئیدها رشد سلول را تحریک می کنند، می توانند پوست را به نور خورشید حساس تر کنند. پوشاندن پوست در طول روز و استفاده از کرم های ضد آفتاب برای کاهش خطر سوختگی ضروری است. در مورد نوع کرم های ضد آفتاب که باید استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از آنها شامل رتینول می باشند. اگر شما قبلا از یک رتینوئید استفاده کنید این نوع ضد آفتاب ممکن است پوست را بیشتر تحریک کند.
در صورت استفاده از رتینوئیدها موضعی با پزشک خود مشورت کنید مخصوصا اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید. سطوح بالای ویتامین A پیش ساخته ممکن است باعث نقص های زایمانی شود.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید