preloader

روش های درمان میخچه پا که می توانید در خانه انجام دهید


روش های درمان میخچه پا که می توانید در خانه انجام دهید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10478 اشتراک گذاری :

میخچه پا چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

میخچه پا نواحی سخت و دردناکی از پوست هستند که در آن قسمت ها پوست به صورت لایه لایه است و معمولا بر اثر واکنش پوست پا به فشار و اصطکاک به وجود می آید. اگر علائم زیر را در نوک و پهلوهای انگشتان پا  مشاهده می کنید احتمالا دارای میخچه پا هستید:

 

  • لکه های زبر، سفت و زرد رنگ که به صورت برآمده بر روی پوست قرار دارند و قابل لمس هستند
  • درد در هنگام پوشیدن کفش
  • پوسته پوسته شدن و حالت مومی در قسمتی که میخچه وجود دارد

 

با اطمینان می توان گفت میخچه پا قابل درمان است و حتی از بروز مجدد آن جلوگیری کرد.

میخچه را با پینه پا اشتباه نگیرید!

میخچه از پینه پا کوچکتر است. در یک ناحیه متمرکز شده است و اطراف آن را پوست ملتهب شده احاطه کرده است. میخچه در قسمت هایی از پا رشد می کند که سنگینی وزن شما در آن قسمت ها وجود ندارد مانند قسمت های بالایی، کناری و بین انگشتان پا رشد می کنند. همچنین در مناطقی که فشار وزن بدن در آن قسمت ها وجود دارد نیز ممکن است رشد کنند. معمولا وقتی با دست روی میخچه پا را فشار دهید احساس درد خواهید کرد.

پینه پا به ندرت ممکن است دردناک باشد. پینه پا معمولا در کف پا به خصوص پاشنه پا ایجاد می شوند. همچنین امکان دارد در کف دست و یا روی زانو به وجود بیایند. پینه پا معمولا بزرگتر از میخچه پا است.

 

چه موقع نیاز به مراجعه به پزشک دارید؟

اگر میخچه پا بسیاردردناک و یا ملتهب باشد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر به دیابت مبتلا هستید یا جریان خون در بدن شما ضعیف است قبل از اقدام به خود درمانی با پزشک صحبت کنید زیرا حتی یک صدمه کوچک به پایتان ممکن است مشکل ساز شود.

 

چه عوملی به ایجاد میخچه پا کمک می کند؟

فشار و اصطکاک در ناحیه پا به ایجاد میخچه کمک می کند. برخی از عوامل ایجاد فشار و اصطکاک عبارت اند از:

  • پوشیدن کفش های نامناسب: کفش های تنگ و پاشنه بلند می توانند به قسمت هایی از پا فشار وارد کنند. هنگامی که کفش بزرگتر از سایز پایتان باشد ممکن است پایتان در کفش سر بخورد و باعث ایجاد اصطکاک و فشار بر پایتان شود.
  • پوشیدن کفش و صندل بدون جوراب: که می تواند باعث ایجاد اصطکاک بیشتر شود.
  • پوشیدن جوراب نامناسب
  • سرپا ایستادن به مدت طولانی و مکرر
  • برخی از ناهنجاری های پا ریسک ابتلا به میخچه و پینه را افزایش می دهند.

 

راه هایی که به پیشگیری از میخچه پا کمک خواهد کرد

  • کفش هایی بپوشید که به انگشتان پا فضا بدهد.
  • از پوشش های محافظ برای قسمت هایی از پا که اصطکاک یا فشار بیشتری را متحمل می شود استفاده کنید.
  • برای بین انگشتان پا می توانید از جدا کننده انگشتان پا استفاده کنید. این جدا کننده ها را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.
  • ناخن های پایتان را مرتب نگه دارید.
  • پاهای خود را تمیز نگه دارید و به صورت روزانه با آب و صابون و برس پا بشویید.
  • پاهای خود را مرطوب نگه دارید و برای جلوگیری از خشکی و اصطکاک پا از کرم های مرطوب کننده مرغوب و زود جذب استفاده کنید.

 

چگونه با درمان های خانگی از شر میخچه پا خلاص شویم؟

قبل از شروع به درمان میخچه پا باید علت بروز آن را ارزیابی کنید. در بیشتر موارد میخچه با روش هایی که از سوزش و درد بیشتر جلوگیری می کنند به مرور زمان درمان می شوند ولی اگر این روش ها به شما کمک نمی کند می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. پاهای خود را در به مدت ده دقیقه یا بیشتر در آب گرم خیس کنید تا مطمئن شوید پوست پایتان در آب کاملا نرم شود.
  2. از سنگ پا استفاده کنید. همچنین می توانید از فروشگاه ها سوهان پا تهیه کنید و به جای سنگ پا استفاده کنید. با حرکات دورانی و ملایم بر روی پوست های مرده آن قسمت بکشید تا از بین بروند.
  3. می توانید از اسکراپ های لایه بر مخصوص پا برای کمک به از بین بردن لایه های مرده پوست کمک بگیرید.
  4. از لوسیون های نرم کننده یا کرم های مرطوب کننده پا استفاده کنید.
  5. از پدهای محافظتی استفاده کنید. این پدها به جلوگیری از تماس میخچه با کفش کمک می کنند.
  6. از بریدن یا جدا کردن میخچه خودداری کنید زیرا ممکن است سبب عفونت شود. در این مورد حتما از پزشک کمک بگیرید.
     

اسید سالیسیلیک

یکی از داروهای بدون نسخه که می توانید در درمان خانگی میخچه استفاده کنید اسید سالیسیلیک است. برخی از اسکراب ها، لوسیون ها و پمادها حاوی اسید سالیسیلیک هستند. از این محصولات در زمانی که پاهای خود را در آب گرم قرار داده اید و کاملا نرم شده است می توانید برای لایه برداری پوست های مرده استفاده کنید. همچنین پدهای حاوی اسید سالیسیتیک وجود دارد که شما می توانید مستقیما آن را بر روی میخچه بمالید. اسید سالیسیتیک به جدا شدن لایه های پوست های مرده کمک می کند.

 

اسید سالیسیتیک در از بین بردن میخچه چقدر موثر است؟

یک مطالعه در ژورنال تحقیقات پا و مچ پا، درمان اسید سالیسیلیک را به راحتی با از بین میخچه در مطب پزشک مقایسه کرد. همچنین محققان خاطر نشان می کنند استفاده از اسید سالیسیتیک منجر به برطرف شدن میخچه، درد کمتر و کاهش اندازه آن می شود.

 

درمان های پزشکی میخچه

اگر درمان های خانگی در از بین بردن میخچه موثر نباشند، روش های پزشکی وجود دارد که می توان از آن ها استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است استفاده از لیزر می تواند به از بین بردن پوست های مرده کمک کند. همچنین ممکن است پزشکان داروهای موضعی را تجویز کنند که به تجزیه سلول های پوستی کمک می کند. از جمله این محصولات به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • اسید سالیسیتیک
  • اوره
  • نیترات نقره
  • هیدروکلوئید

در موارد حاد اگر میخچه به عصب فشار آورد، پزشکان ممکن است از جراحی برای کاهش فشار بر عصب استفاده کنند.

 

داروی خانگی موثر در درمان میخچه و پینه

 

سرکه سیب: سرکه سیب می تواند مانند اسید سالیسیلیک عمل کند و موجب از بین بردن لایه های مرده پوست شود. می توانید یک توپ نخی را با سرکه سیب خیس کنید و چند دقیقه بر روی قسمتی از پوست که زخیم شده است قرار دهید ولی باید مواظب باشید. بیماران دیابتی نباید از این روش استفاده کنند. سرکه سیب را فقط باید در قسمتی از پوست که به علت لایه های مرده ضخیم شده است قرار دهید. اگر پوست قرمز شد یا احساس تحریک و سوزش کردید درمان را متوقف کنید.

لیمو: لیمو نیز به دلیل اسید موجود در آن به درمان میخچه می تواند کمک کند. هر شب قبل خواب لیمو را به صورت حلقه ای برش دهید یکی از حلقه های لیمو را روی قسمتی که میخچه قرار دارد بگذارید و با پارچه آن را ببندید. و یک جوراب نخی بپوشید و اجازه دهید تا صبح لیمو بر روی میخچه بماند. این کار را تا زمانی که میخچه از بین برود انجام دهید.

روغن کرچک: روغن کرچک نیز دارای خاصیت اسیدی است بنابراین مهم است که آن را فقط برای قسمتی که میخچه قرار دارد استفاده کنید. پنبه ای را آغشته به روغن کنید و روی میخچه قرار دهید. مواظب باشید به اندازه ای پنبه را آغشته به روغن کنید که اضافی آن به قسمت های دیگر نشت نکند. با چسب نواری کاملا روی پنبه را بپوشانید.

آسپیرین: پنج یا شش عدد قرص آسپرین را خرد کنید و با مقدار مساوی سرکه سیب و آب ترکیب کنید تا به حالت خمیری به خود بگیرد. خمیر را روی میخچه بمالید و دور آن را با باند بپیچید. ده دقیقه صبر کنید و بعد از نرم شدن پوست های مرده روی آن سنگ پا یا سوهان پا بکشید.

نمک ایپسوم: یکی دیگی از مواد طبیعی که برای درمان میخچه و پینه می توانید استفاده کنید نمک حمام است. می توانید داخل وان حمام یا یک نشت آب گرم بریزید. نمک ایپسوم را در آب ریخته و حل کنید و پای خود را در آب قرار دهید تا پوست های مرده نرم شوند. سپس با استفاده از سوهان پا و اسکراب پوست های مرده را از بین ببرید.

جوش شیرین: همانند آسپرین جوش شیرین نیز می تواند به از بین بردن لایه های مرده پوست کمک کند. جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کرده و روی پوست های مرده بکشید. صبر کنید تا پوست نرم شود و سپس از سنگ پا یا سوهان پا استفاده کنید.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید