preloader

آنچه والدین باید در مورد خواب کودکان بدانند


آنچه والدین باید در مورد خواب کودکان بدانند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10347 اشتراک گذاری :

دیر یا زود هر والدینی بر سر اینکه کودکشان چه ساعتی به رختخواب برود، دچار چالش میشوند. این مساله از همان زمان نوزادی آغاز میشود و حتی تا سنین دبیرستان میتواند باعث دغدغه باشد و همه افراد خانواده را تحت تاثیر قرار دهد.
برای اینکه یک درمانگرا ختلالات خواب بتواندبه بهترین نحو ممکن در کنترل یا حل مشکل خواب نوزاد، کودک یا حتی نوجوان شما کمک کند، باید یک هفته تا یک ماه با توجه به شدت و وخامت مشکل پیش آمده، تمام علائم از قبیل ساعت به رختخواب رفتن، ساعت به خواب رفتن، کابوسهای شبانه، خیس کردن رختخواب و ... را در طول خواب و حتی چرخه خواب و بیداری، چرت زدنهای روزانه و وقایع استرس زای روز در دفترچه یادداشت روزانه ثبت کنید.
نکته جالب توجه این است که تعداد زیادی از والدین با این شکایت که فرزندشان به میزان مورد نظر، زمان مورد نظر و محل مورد نظر آنها نمیخوابد، به کلینیکهای خواب مراجعه میکنند، در حالی که اغلب موارد این قبیل شکایات به راحتی قابل اجتناب هستند.
- راه حل اول این است که برای والدین مفهوم خواب طبیعی و خواب غیرطبیعی را متناسب با شرایط سنی و جنسیت کودک شرح دهیم و آنها را با آداب و برنامه های لازم برای به وجود آوردن ساعت خواب ثابت آشنا کنیم.
- والدین باید بدانند اصلاح عادتهای غلط مرتبط با خواب که اغلب مواقع متأثر از عادتهای غلط والدین
و سایر اعضای خانواده است، به زمان و صرف انرژی و برنامه ریزی نیاز دارد.

روشهایی از قبیل مصرف دارو یا تکنیکهای درمانی از قبیل هیپنوتیزم یا طبهای موازی نمیتوانند باعث نتیجه گیری سریع و موثر و ماندگار شوند.
- در مورد اختلالات خواب و آن هم اختلالات خواب کودک، همیشه را ه حلهای غیرعلمی و آسیب رسانی وجود دارد که نباید خودسرانه برای کودک تجویز شوند و به کار بروند. آشنا کردن والدین با مفاهیم خواب طبیعی در کودکان میتواند برای جلوگیری از اقدامات خودسرانه تا حدی موثر باشد. به طور مثال:
توضیح در مورد نظم شبانه روزی کودکان:مثلا پسر بچه ها به طور ذاتی و فیزیولوژیک تمایل دارند دیرتر به رختخواب بروند و دیرتر بیدار شوند، طبیعتا در صورتی که زودتر از ساعت بیدار باش درون زاد بدن بیدار شوند، هوشیاری لازم را ندارند و حتی میتوانند بهانه گیر و بد اخلاق باشند. اغلب والدین به ویژه در سنین مدرسه با این مشکل مواجه هستند.


توضیح در مورد میزان خواب مورد نیاز در سنین مختلف:

نوزادان تا یک ماهگی حدود ۱۷ ساعت به خواب نیاز دارند و طبیعی است که برای شیر خوردن معمولا هر دو ساعت یکبار از خواب بیدار شوند و دوباره به خواب بروند. با افزایش سن، از ساعت خواب نوزاد
کاسته خواهد شد. از آنجا که نوزاد دوران قبل از تولد در محیط رحم از مواجهه با نور و تاریکی به صورت ریتمیک محروم بوده، طبیعی است که یکی - دو هفته اول برای پیدا کردن نظم شبانه روزی خود سردرگم باشد. درحقیقت اولین اقدامات آموزشی والدین برای تنظیم ساعت خواب و بیداری کودک، از همین زمان باید آغاز شود.

 

پیشنهاد شفاجو:

ژن‌ها در خواب شبانه نوزاد نقش دارند

نکاتی برای پیشگیری از خیس کردن رختخواب توسط کودکان در خواب

نکاتی در مورد خواب کودکان و نوجوانان


راهکارهایی برای مدیریت خواب نوزادان

- نوزادان باید از همان ابتدا در اتاق خواب مشترک با والدین اما در تختخوابی جداگانه باشند و به هیچ وجه نباید روی کاناپه، راحتی کنار تختخواب و تختهای بدون حفاظ (برای افزایش ضریب ایمنی) بخوابند.
- طبق متون و شواهد بهتر است بعد از 6ماهگی و درنهایت یک سالگی اتاق خواب کودک از اتاق خواب والدین جدا شود.
- تماس پوستی مادر با نوزاد میتواند در تنظیم ساعت خواب و بیداری نوزاد موثر باشد.
- تشک نوزاد باید سفت باشد و ترجیحا روی بالش کوتاه و سفت بخوابد.به هیچ وجه نباید از تشک، بالش و رواندازهای نرم و حجیم برای خواب نوزاد استفاده کرد زیرا میتواند باعث افزایش خطر خفگی یا تنگی نفس حین خواب در نوزاد شود و خواب او را آشفته کند.
- بهتر است در اتاق خواب شیرخوار از تلویزیونهای ال سی دی و گوشی تلفن همراه (مثلا برای پخش لالایی) استفاده نشود زیرا طول موج ساطع شده از آنها میتواند چرخه شبانه روزی در  نوزاد شیرخوار را به هم بزند.
نکته آخر و مهم اینکه اختلالات خواب در شیرخواران و کودکان پیچیده و چندعاملی است که گاهی بهتر است به وسیله چند متخصص رشته های مختلف مدیریت شود.
اختلال خواب شیرخوار و کودک را جدی بگیرید و برای برطرف شدن آن با متخصصان مربوط مشورت
کنید و بدانید ممکن است درمان آن زمانبر باشد.

 

منبع: شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید